Svar: Sko selvom han ikke går selv
22. marts 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Frederiks mor
Det vil være en rigtig god idé at købe et par forårs sko eller støvletter til Frederik. Det skal være et par med rigtige såler, så de ikke suger fugten fra jorden og så han kan stå godt fast.
Du skal vælge en sko, som har en isoleret, men stadig meget let og bøjelig sål. Sålen skal være så blød/eftergivelig at du kan klemme den sammen imellem din tommel og pegefinger uden større problemer. Skoen skal være let at holde i hånden, den må ikke virke tung.
Det er vigtigt at der er en fast hælkappe, og skoen eller støvletten skal lukkes med remme eller snører, det giver dig mulighed for at tilpasse den til din drengs fod, så den sidder så godt som muligt.
Du skal også sikre dig at skoen passer til din drengs fod i bredden. De fleste små børn har brede fødder, men der er forsat forskel, nogle børn har meget brede fødder og andre naturligt en mindre bred fod. Skoen skal passe til barnets fod i bredden.
Og så skal der naturligvis også være plads til at barnet kan vokse og man anbefaler normalt et voksetillæg på 1-1½ cm. Men det er meget til så lille en fod og det første par sko og det er begrænset hvor store du kan købe skoene - han skal jo også kunne få skoen med sig, når han løfter sine små ben, så umiddelbart vil jeg sige max 1 cm i voksetillæg - men I må prøve jer lidt frem :)
Køb skoen i et butik, hvor du kan få god råd og vejledning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske