Svar: Sko selvom han ikke går selv

22. marts 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Frederiks mor

Det vil være en rigtig god idé at købe et par forårs sko eller støvletter til Frederik. Det skal være et par med rigtige såler, så de ikke suger fugten fra jorden og så han kan stå godt fast.

Du skal vælge en sko, som har en isoleret, men stadig meget let og bøjelig sål. Sålen skal være så blød/eftergivelig at du kan klemme den sammen imellem din tommel og pegefinger uden større problemer. Skoen skal være let at holde i hånden, den må ikke virke tung.

Det er vigtigt at der er en fast hælkappe, og skoen eller støvletten skal lukkes med remme eller snører, det giver dig mulighed for at tilpasse den til din drengs fod, så den sidder så godt som muligt.

Du ...

Annonce

... skal også sikre dig at skoen passer til din drengs fod i bredden. De fleste små børn har brede fødder, men der er forsat forskel, nogle børn har meget brede fødder og andre naturligt en mindre bred fod. Skoen skal passe til barnets fod i bredden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så skal der naturligvis også være plads til at barnet kan vokse og man anbefaler normalt et voksetillæg på 1-1½ cm. Men det er meget til så lille en fod og det første par sko og det er begrænset hvor store du kan købe skoene - han skal jo også kunne få skoen med sig, når han løfter sine små ben, så umiddelbart vil jeg sige max 1 cm i voksetillæg - men I må prøve jer lidt frem :)

Køb skoen i et butik, hvor du kan få god råd og vejledning :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2