Svar: For tidligt for klapvogn?

2. februar 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Med snevejr og mange minusgrader udenfor, vil jeg umiddelbart formode at det er for koldt for jeres dreng at ligge i klapvognen uden lift ... Det er vigtigt at han ligger i en isoleret vogn, som en barnevogn jo er eller i en isoleret lift eller vintersovepose.

Der er ingen madras og udover at isolere mod kuldeindfald fra jorden, vil madrassen også virke mod stød, når vognen kører. Han har brug for at ligge på et helt plant underlag, som både fjerner kulden fra jorden og absorberer stød, når vognen kører. Min umiddelbare tanke er at det altså er bedst for jeres dreng at sove i sin lift og ikke direkte i klapvognen endnu.

Liften har bund, madras og skærmer ham for kulde og træk i siderne. Jeg kan dog godt forstå at I synes pladsen er lidt trang og spørgsmålet er derfor om ikke den bedste løsning for jer, er at putte jeres dreng i en flyverdragt med en dyne over, ...

Annonce

... for på den måde at give mere plads i liften. Det er så vidt jeg ved en speciel designet lift der hører til Urban Jungle vognen, der fungerer som barnevognskasse, så den burde isolere helt okay, selvom han er puttet uden sovepose, hvis han ellers har tøj nok på og dyne, evt. også et lille tæppe over sig ...

Hans hoved kan stadig tage facon efter hvordan han ligger og det er derfor vigtigt at han kan ligge med hovedet til siden. Det lyder dog som om at han er god til at justere ind selv, som om han er stærk og ligger godt på maven og det er super. Men stadig sover han jo mange timer dag og nat og det er et ensidigt tryk på hovedet, som kan give skævhed eller fladhed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og klapvognsdelen må I desværre vente med at bruge til jeres dreng bliver ældre og stærkere og vi får mere varme :)

Held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor