Svar: For tidligt for klapvogn?
2. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Med snevejr og mange minusgrader udenfor, vil jeg umiddelbart formode at det er for koldt for jeres dreng at ligge i klapvognen uden lift ... Det er vigtigt at han ligger i en isoleret vogn, som en barnevogn jo er eller i en isoleret lift eller vintersovepose.
Der er ingen madras og udover at isolere mod kuldeindfald fra jorden, vil madrassen også virke mod stød, når vognen kører. Han har brug for at ligge på et helt plant underlag, som både fjerner kulden fra jorden og absorberer stød, når vognen kører. Min umiddelbare tanke er at det altså er bedst for jeres dreng at sove i sin lift og ikke direkte i klapvognen endnu.
Liften har bund, madras og skærmer ham for kulde og træk i siderne. Jeg kan dog godt forstå at I synes pladsen er lidt trang og spørgsmålet er derfor om ikke den bedste løsning for jer, er at putte jeres dreng i en flyverdragt med en dyne over, for på den måde at give mere plads i liften. Det er så vidt jeg ved en speciel designet lift der hører til Urban Jungle vognen, der fungerer som barnevognskasse, så den burde isolere helt okay, selvom han er puttet uden sovepose, hvis han ellers har tøj nok på og dyne, evt. også et lille tæppe over sig ...
Hans hoved kan stadig tage facon efter hvordan han ligger og det er derfor vigtigt at han kan ligge med hovedet til siden. Det lyder dog som om at han er god til at justere ind selv, som om han er stærk og ligger godt på maven og det er super. Men stadig sover han jo mange timer dag og nat og det er et ensidigt tryk på hovedet, som kan give skævhed eller fladhed.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og klapvognsdelen må I desværre vente med at bruge til jeres dreng bliver ældre og stærkere og vi får mere varme :)
Held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske