Svar: Hovedpude?
8. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Det anbefales normalt at man venter med at give barnet en hovedpude før 2 års alderen. I den alder er barnets hoved så stort og tungt, at barnet naturligt har behov for en støtte til hovedet. Ofte ser man at børn netop i denne alder søger støtte til deres hoved - de lægger hovedet på bamsen eller tager mors og fars pude, hvis de kan komme til det :o)
Det er i den alder vigtigt at man stadig giver barnet en lille flad pude, som er beregnet til børn, selvom barnets hoved har brug for støtte, så skal barnet ikke ligge med en høj voksenpude ...
Jeg kan ikke se, hvad det er for en pude Valdemar har. Det lyder som om at den er meget lille og flad, når han uden problemer får sig lagt med brystkassen på den. Spørgsmålet er jo hvad der ville ske, hvis han fik den over hovedet eller fik den lagt under ansigtet og han så samtidig lagde sig på maven ...? Det kan ingen af os jo i princippet vide, så hvis du er i tvivl om hvorvidt han kan få puden væk ved egen hjælp, så synes jeg du skal fjerne den, når han er faldet i søvn og sover trygt og godt. Der er vel ikke grund til at tage nogen risiko ... :o)
Ha en rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske