Svar: Hovedpude?

8. april 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Maibrit

Det anbefales normalt at man venter med at give barnet en hovedpude før 2 års alderen. I den alder er barnets hoved så stort og tungt, at barnet naturligt har behov for en støtte til hovedet. Ofte ser man at børn netop i denne alder søger støtte til deres hoved - de lægger hovedet på bamsen eller tager mors og fars pude, hvis de kan komme til det :o)

Det er i den alder vigtigt at man stadig giver barnet en lille flad pude, som er beregnet til børn, selvom barnets hoved har brug for støtte, så skal barnet ikke ligge med en høj voksenpude ...

Jeg kan ...

Annonce

... ikke se, hvad det er for en pude Valdemar har. Det lyder som om at den er meget lille og flad, når han uden problemer får sig lagt med brystkassen på den. Spørgsmålet er jo hvad der ville ske, hvis han fik den over hovedet eller fik den lagt under ansigtet og han så samtidig lagde sig på maven ...? Det kan ingen af os jo i princippet vide, så hvis du er i tvivl om hvorvidt han kan få puden væk ved egen hjælp, så synes jeg du skal fjerne den, når han er faldet i søvn og sover trygt og godt. Der er vel ikke grund til at tage nogen risiko ... :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ha en rigtig god påske :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor