Svar: Overgang til juniorseng, valg af klapvogn mv.
2. september 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Renata
Det lyder som en fin løsning at flytte Victoria over i juniorseng, når det aldersmæssigt passer at lillebror skal overtage tremmesengen. I kan evt. købe en juniorseng med sengehest, hvis I mener at det vil gøre Victoria mere sikker og tryg - følelsen af fortsat at være omsluttet og ikke så let falde ud ... Nogle forældre skifter til junior seng i 1½-2 års alderen andre børn ligger i tremmeseng til de er 4-5 år ...
Med hensyn til renlighed, så tænker jeg at det er en rigtig god idé at vente til hun er 2½ og det er sommer. Til den tid er hun også ved at vende sig til den nye rolle som storesøster og vil her måske være mere motiveret til at forsøge. Lad hende starte med at beholde bleen på og når I så opdager at det er ved at være tid, at hun skal tisse eller når hun selv siger at hun tisser, så tag hende i hånden og skynd jer ud på toilettet. En tør ble er en langt større succesoplevelse end våde bukser :o)
Med hensyn til barnevogn, klapvogn, så må I vurdere hvad der passer bedst for jer. Begge børn har behov for en vogn at sove i - lillebror når han kommer til jul og Victoria vil godt kunne sove i sin barnevogn til hun måske er 2½-3 år, det afhænger af hvor stort et liggemål vognen har og hvor stor en pige hun er rent fysisk ...
Nogle familier vælger at have én god barnevogn med søskendesæde, hvor den ældste kan sidde, når man er på tur. Og så ved siden af have en ekstra sovevogn eller krybbe som står i haven, når begge børn skal sove ude. Den store vil så ofte sove i den stationære vogn, den lille i barnevognen.
Andre vælger at købe to separate vogne, så hvert barn har sin egen vogn og atter andre vælger at købe en 'tvillingevogn' evt. 'tvillingeklapvogn' så man kan have begge børn med på en gang. Det er her praktisk at hver sæde/ryglæn kan indstilles separat, liften kan stå på det ene sæde (combivogn) imens det ældre barn sidder ved siden af på det andet sæde og begge børn kan sidde op, når de bliver gamle nok til det ...
Hvorvidt en tvillingevogn er en løsning for jer, afhænger naturligvis af hvor meget I tager ud. Du skriver at I går i zoo, shopper, går en tur i byen osv. og hvis I er ude flere gange om ugen på lidt længere gåture, så vil det være godt at begge børn kan sidde ned, du kan også transportere begge børn til og fra vuggestue på den måde. Er det kun en gang imellem og drejer det sig om kortere strækninger, så vil det være fint at lade Victoria gå ved siden af og så komme op på søskendesædet eller stå på et kiddy-board/stå-bræt, når hun bliver træt af at gå.
Et søskende sæde er godt til de mindre søskende, som bliver trætte i benene og som derfor også bliver trætte, hvis de skal stå for meget. Det er mere afslappende at sidde end at stå og da Victoria ikke er så gammel, så kan det være en fordel for jer. Ulempen er at det næsten ikke kan undgås at der kommer en del skidt og snavs på og i vognen - mudrede vinterstøvler og en flyverdragt det kan godt svine lidt - det klares dog med vand og sæbe.
Et stå-bræt er godt til de større søskende, som er lidt ældre, men stadig for små til at gå særlig langt eller til at cykle ved siden af ... Børn på måske 3-4 år. Jeg tænker altså at den bedste løsning for jer, med den alder Victoria har, må være et søskende sæde.
Der findes desværre ikke nogen fast løsning, det er vidt forskelligt hvordan familier gør og hvad man synes fungerer bedst. Det afhænger helt af hvad behov man har og hvor gamle ens børn er, hvor meget de kan gå, har behov for at sove osv. Min umiddelbare tanke er at I må se tiden lidt an og se hvad I har behov for, det er lettere at vurdere, når man står i situationen.
Kunne I ikke gøre det at I beholder barnevognen I har og så køber et søskendesæde. Så kan du trille i vuggestue med lillebror i vognen og Victoria på sædet og så må I vurdere, hvordan det fungerer og derudfra se, hvad I skal gøre når I skal på ture og om de har behov for hver sin vogn at sove i, når det er weekend osv.
I kan købe brugt og spare penge på det. Både hvad angår søskendesæde og hvad angår barnevogn, vogn til at sove i osv.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske