Brev:
Overgang til juniorseng, valg af klapvogn mv.
2. september 2008
Alder:
21 mdr.
Overgang til juniorseng, valg af klapvogn mv.
Kære Helen,
Tak for dine råd vedr. aftensmaden – vi fulgte dem og det hele går meget bedre nu :-).
Som jeg også skrev til dig venter vi en lille dreng til december og dertil har jeg følgende praktiske spørgsmål. Oprindeligt havde vi planlagt, at vi ikke skulle have et barn mere før Victoria var renlig, ikke brugte barnevogn mere osv., men det er så ikke tilfældet….
Tremmeseng: Victoria sover nu i en tremmeseng og gør ingen tegn til, at hun er utilfreds med situationen – forsøger heller ikke at kravle ud af den. Planen var, at jeg vil lade hende sove i den til hun var ca. 3 år (for det har alle andre af vores venner / bekendte gjort med deres børn).
Men jeg havde tænkt på, at når hendes lillebror er omkring 4 mdr. skal han flyttes fra soveværelset (hvor han skal sove i en vugge) og ind på sit værelse og sove i en tremmeseng (hendes), og så kunne Victoria komme i en juniorseng (på det tidspunkt vil hun være ca. 28 mdr.) = er det efter din mening for tidlig at flytte hende fra tremmesengen til en juniorseng?
Grunden til det ville naturligvis for vores vedkommende være at spare penge (så ville vi være fri for at købe en ekstra tremmeseng…).
Renlighed: Victoria ved, at man skal tisse på potten og oftest sætter hun sig på hug (mens hun har tøj og naturligvis ble på) og siger tis eller puha = det kunne måske betyde, at hun er ved at være klar, eller? Der kommer jo helt sikkert en forandring i hendes hverdag når hendes lillebror kommer, så vi havde tænkt på, at vente med den mere intensive renlighedstræning til næste sommer når hun så er ca. 2½ år = dine tanker?
Barnevogn/Klapvogn/søskendesæde: Victoria sover sin middagslur i barnevognen og det synes jeg naturligvis at hun skal blive ved med indtil hun starter i børnehaven. Det betyder jo, at vi skal have en ny barnevogn til den nye baby. Når vi ellers er nogle steder (udflugter, shopping o.l.) bruger vi altid klapvognen. Vi er en familie der er meget ude: zoo, shopping, besøge familien, en tur til byen osv. Hvordan løser vi ’problemet’ nu når begge børn skal med?
Victoria er jo stadig for lille til selv at gå meget: skal vi købe søskendesæde til hende eller et bræt som kan monteres til barnevognen? Hvad er dine erfaringer med det?
På forhånd tak for dine tanker.
Kærlig hilsen
Renata