Overgang til juniorseng, valg af klapvogn mv.

2. september 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Overgang til juniorseng, valg af klapvogn mv.

Kære Helen,

Tak for dine råd vedr. aftensmaden – vi fulgte dem og det hele går meget bedre nu :-).

Som jeg også skrev til dig venter vi en lille dreng til december og dertil har jeg følgende praktiske spørgsmål. Oprindeligt havde vi planlagt, at vi ikke skulle have et barn mere før Victoria var renlig, ikke brugte barnevogn mere osv., men det er så ikke tilfældet….

Tremmeseng: Victoria sover nu i en tremmeseng og gør ingen tegn til, at hun er utilfreds med situationen – forsøger heller ikke at kravle ud af den. Planen var, at jeg vil lade hende sove i den til hun var ca. 3 år (for det har alle andre af vores venner / bekendte gjort med deres børn).

Men jeg havde tænkt på, at når hendes lillebror er omkring 4 mdr. skal han flyttes fra soveværelset (hvor han skal sove i en vugge) og ind på sit værelse og sove i en tremmeseng (hendes), og så kunne Victoria komme i en juniorseng (på det tidspunkt vil hun være ca. 28 mdr.) = er det efter din mening for tidlig at flytte hende fra tremmesengen til en juniorseng?

Grunden til det ville naturligvis for vores vedkommende være at spare penge (så ville vi være fri for at købe ...

Annonce

... en ekstra tremmeseng…).

Renlighed: Victoria ved, at man skal tisse på potten og oftest sætter hun sig på hug (mens hun har tøj og naturligvis ble på) og siger tis eller puha = det kunne måske betyde, at hun er ved at være klar, eller? Der kommer jo helt sikkert en forandring i hendes hverdag når hendes lillebror kommer, så vi havde tænkt på, at vente med den mere intensive renlighedstræning til næste sommer når hun så er ca. 2½ år = dine tanker?

Barnevogn/Klapvogn/søskendesæde: Victoria sover sin middagslur i barnevognen og det synes jeg naturligvis at hun skal blive ved med indtil hun starter i børnehaven. Det betyder jo, at vi skal have en ny barnevogn til den nye baby. Når vi ellers er nogle steder (udflugter, shopping o.l.) bruger vi altid klapvognen. Vi er en familie der er meget ude: zoo, shopping, besøge familien, en tur til byen osv. Hvordan løser vi ’problemet’ nu når begge børn skal med?

Victoria er jo stadig for lille til selv at gå meget: skal vi købe søskendesæde til hende eller et bræt som kan monteres til barnevognen? Hvad er dine erfaringer med det?

På forhånd tak for dine tanker.

Kærlig hilsen
Renata

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.