Svar: Hun hader spaceren - hvad gør vi?
21. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jenny
Det er en ulykkelig situation, når børn ikke vil tage deres medicin og det handler naturligvis om at hun ikke forstår hvad det er og endnu ikke fornemmer virkningen af den, følelsen af at det gør hende godt.
Medicinen er dog vigtig for hende og derfor er I nødt til at give hende den, også selvom hun protesterer. I må holde hende også selvom hun protesterer og så må I samtidig tale rolig til hende, så hun hører at I ikke vil hende noget ondt. Imens I giver hende masken. Der er ingen tvivl om at hun er bange, hvilket vi voksne også ville være, hvis der pludselig kom en og satte en maske foran vores ansigt og vi ikke vidste hvad det var. Derfor er det også vigtigt at I forsøger at bevare roen og taler stille til hende, imens I giver hende masken.
Det er rigtig hårdt og det virker som et overgreb. Jeg tror alle forældre der har skulle give spacer har prøvet at stå i jeres situation og man har det som forældre forfærdeligt. Det er bare sådan nogle gange - og f.eks. når det drejer sig om medicin, at man må gøre det mod barnets vilje, fordi man jo som voksen kender vigtigheden og det gør barnet ikke.
Tal med lægen om effekten af Nes spacer, hvis jeres datter skriger og ikke trækker vejret rigtigt. Lægen må vurdere betydningen af det og vigtigheden i fortsat at medicinere hende på den måde:o)
Jeg har lagt din frustration på siden og hvis andre familier har et godt råd, så lad mig det høre og jeg vil give det videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske