Svar: Opgivende... Suk... Hele tiden syg

12. juni 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Maria

Når børn begynder pasningsordning, så bliver de naturligt udsat for andre bakterier og sygdomme end de tidligere har haft og det betyder at mange børn i en længere periode vil blive syge, når de starter i dagpleje eller vuggestue.

Når børn er meget syge så skal man altid medtænke hygiejne. Man ved at det at vaske hænder nedsætter infektionsrisikoen betydeligt og at man de steder, hvor håndvask er en del af rutinen får mindsket f.eks. antallet af forkølelser.

Det vil derfor være en rigtig god idé at du hjemme ikke kun vasker dine egne hænder efter at du har skiftet din datter, pudset hendes næse osv. men at du også vasker hendes hænder.

Derudover skal du naturligvis sørge for at hun holdes varm. Her om sommeren er det let at få lidt træk og kolde hænder og fødder fordi vi ikke har helt tøj nok på. En lille bomuldstrøje kan derfor være en god idé og også små strømper på fødderne. Det er ikke nogen god idé med bare tæer til en lille pige som din .... En bodystocking er generelt en god idé, da den holder sammen på midten og gør at hun ikke får træk. Hvis hun leger med lidt vand, så skal tøjet af og tørres, hvis hun har spildt noget vand og blusen eller bodystockingen er våd, så skal det skiftes. Hun skal være tør og varm.

Så skal du naturligvis tænke på indtaget af fødevarer. Det er vigtigt at du tilbyder din datter så varieret en kost som muligt, så hun får fra alle kategorier: Brød, gryn, grøntsager, kød, fisk, mælkeprodukter osv. du kan overveje om du skal købe ACD dråber til hende, så hun på den måde får lidt ekstra vitaminer. Du kan også købe en vitaminpille til børn, men den skal knuses og kan så gives sammen med lidt frugtmos eller yoghurt.

Prøv at tale med dagplejen om hvorvidt hun har nogle rutiner i forhold til håndvask af børnene og medtænker at din datter ikke må få træk, blive kold osv. Hun ved jo godt at du er alene, har fået nyt arbejde osv. og at det derfor er ekstra svært for dig at få hverdagen til at fungere, når din datter hele tiden er syg. Jeg går ud fra at hun også er interesseret i at børnene hos hende skal være så raske som ...

Annonce

... muligt.

Det gør ikke så meget at Sofia ikke spiser store mængder, det vigtigste er at hun spiser lidt og tit og at hun har lyst til at smage lidt på maden. Med den alder hun har nu må hun få alt og du må forsøge at kræse lidt for hende. Bag nogle boller - de smager godt og dem kan I begge spise:

150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.

50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.

Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Lad hende spise det samme som du selv spiser, det er alt for frustrerende at lave specielle retter som hun intet spiser af. Hvis du har indtryk af at 'glasmad' i nogle situationer har mere interesse end det hjemmelavede så må du også gerne give hende det. Det er ernæringsmæssigt okay og det vigtigste er at hun spiser og får forskellige vitaminer, mineraler, protein og fedt ...

Du må gerne kræse lidt for hende, bag nogle pandekager, lav lidt smoothie eller milkshake - du kan f.eks. blende en banan med lidt sødmælk, kog nogle pastaskruer og put lidt pesto på, giv hende ost i stænger og små stykker pølse eller frikadelle. Hvad du nu synes og tror hun vil synes er lidt lækkert. Jeg tror det er vigtigt at I to sammen får en god spiseoplevelse.

Derudover tænker jeg at du naturligt også skal medtænke at børn i Sofias alder ofte lukker munden for skeen. Hun ved jo godt at det gør noget ved dig og at hun ved denne opførsel hurtigt bliver centrum for middagsbordet .. prøv derfor også at tage det stille og roligt, giv hende en tallerken med lidt forskelligt på og lad hende så få madro til at spise det. Alt for meget fokus kan have den modsatte effekt.

Sæt dig med et ugeblad imens så du ikke koncentrerer dig om hende, men er lidt optaget af noget andet og se om hun så ikke stille og roligt begynder at putte noget mad i munden af sig selv...

Det skal nok gå, knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien