Svar: Øjenbetændelse - 1 mdr.
10. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lene
Øjenbetændelse er når man har betændelse i øjets bindehinde. Bindehinden dækker det hvide inde i øjet og sidder også på indersiden af øjenlåget.
Det smitter meget let og smitter især ved berøring - man klør sig i øjet og får smitte på hænderne der overgives til en anden, men det kan også smitte fra en stofble eller lignende, som man har tørret øjet med eller hvis man hoster eller nyser. Det er derfor meget vigtigt at være opmærksom på hygiejne og renlighed, når man har øjenbetændelse i familien - både fordi barnet kan smitte sig selv igen og igen, men også fordi man som forældre meget hurtigt kan blive smittet.
Når man har øjenbetændelse så bliver øjet tørt og det svier og brænder. Det er rigtig ubehageligt. Tit vil man også vægre sig mod lys og øjet vil løbe i vand. Det hvide i øjet bliver rødt og der vil hele tiden samle sig pus i øjet.
Man kan godt hos forkølede børn se en mildere øjenbetændelse, hvor barnet får lidt rødme, lidt tåreflåd og lidt gule klatter i øjenkrogen - især når barnet vågner efter en lur. Dette skyldes tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder og det smitter ikke. Hos helt små børn kan man også opleve en tilstopning af tårekanalen, hvor øjet ligesom løber i vand hele tiden - her løber øjet ofte med klar væske men også efter søvn kan der være lidt gule klatter. Det ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre og det smitter som sagt ikke. Hvorfor behandling med medicin heller ikke virker.
Børnene må gerne modtages i institution.
Når barnet har en svær øjenbetændelse så vil det normalt være forårsaget af virus eller af bakterier. I disse tilfælde driver øjet med pus, og der er rødme og hævelse, både i det hvide af øjnene og på det indvendige af øjenlågene. Barnet vil være alment påvirket, det smitter og det kræver tilsyn af lægen samt behandling.
Med hensyn til hygiejne, så er det som sagt vigtigt at være meget omhyggelig. Når du renser din drengs øjne, så er det for det første vigtigt ikke at sprede smitten fra det ene øje til det andet. Man bør vaske hænder grundigt før og efter behandling af øjnene. Det er en god idé at bruge lidt vat vædet med lunkent vand for at fjerne pusset og man må ikke bruge det samme vat til begge øjne. Man kan også købe isotonisk natriumklorid på apoteket, som du kan bruge til at rense øjnene med - det svarer i saltkoncentration til den naturlige tårevæske vi har.
Når du vasker øjet så skal du bruge det fugtede vat fra øjenkrogen og derfra vaske ud. Altså indefra og ud. Når du har gjort dette en gang, tager du en ny ren klud eller stykke fugtet vat og gør det igen. Hele tiden rense og smide ud indtil øjet er helt rent.
Da din dreng ikke er særlig gammel og da I ingen effekt har haft af de midler I har fået, så synes jeg I skal få lægen til at pode fra øjet. Det vil være en god idé at lade en fin gul pusklat sidde i øjet og så få lægen til at fjerne den med en podepind og sende denne til dyrkning for at se hvad der er i det øje ... Det sker nogle gange at børn via fødselskanalen bliver smittet med forskellige infektioner og det kan nogle gange ses i øjet.
Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske