Svar: Hebatitis A/B
15. marts 2004
Alder:
0 mdr.
Det har været meget diskuteret, hvorvidt man skal lade hebatitis vaccination indgå i vaccinationsprogrammet, og det overvejes så vidt jeg ved stadig.
Idag har man jo som forældre ikke pligt til at fortælle, hvis ens barn har hebatitis. Det betyder at der i princippet godt kan være børn i institutioner, som kan være smittebærere. Nogle forældre oplyser dog om dette og i situationer, hvor man ved at der er en risiko for smitte, mener jeg at man bør lade sit barn vaccinere.
Det er dog også vigtigt for mig at slå fast at man ikke skal være 'spøgelses-fikseret' og vaccinere for en sikkerheds skyld. Vi må have tiltro til at sundhedsstyrelsen ville anbefale generel vaccination, hvis det mentes nødvendigt.
Jeg vil foreslå dig at ringe ind til Statens Seruminstitut, som kan fortælle dig om vaccinen og også rådgive i forhold til den specielle situation, som I må være i.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske