Svar: Børneeksem - 6 mdr.

14. marts 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lau

At have eksem er en hudsygdom og kun hos 1/3 af børn med eksem har det med allergi at gøre. Børn der får eksem før to års alderen, vil dog ofte være allergiske overfor mad, støv eller dyrehår. Børn får ofte eksempletter på stræksiden af arme og ben og senere breder det sig til børjefurerne og kan også sidde i nakken og som spredte pletter rundt omkring. Det klør og kradser og er uudholdeligt for barnet især om natten, præcis som du beskriver.

Foruden diverse cremer, så skal I være opmærksomme på ikke at bruge tøj at uld. Undgå også mærker på tøj, f.eks. i nakken og i siderne som kan klø og genere. Sørg også for at jeres søn ikke sveder, men at der er køligt i rummet hvor han sover (18-20 grader). Sørg endvidere for at der luftes ud i rummet ...

Annonce

... dagligt.

Du skriver at I bader ham ca. hver anden dag. Det kan være en god idé ikke at karbade ham med mindre det er højst nødvendigt. Brusebad er langt at foretrække. Derudover skal I være opmærksomme på ikke at bade ham om aftenen eller lige inden han skal sove. Det er ofte sådan at barnet klør mere over hele kroppen efter et bad og så kan det være ulideligt at ligge i en seng efterfølgende. Så prøv at minimere brug af karbad, forsøg med brusebad i stedet, og overvej, hvad tid på dagen I bader på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Da jeres søn tilsyneladende lider meget af sin eksem, synes jeg at det ville være en god idé, hvis I talte med lægen om at få lavet en priktest. Simpelthen for at få afklaret om der er noget i jeres omgivelser, han ikke kan tåle.

Held og lykke med ham fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene