Svar: Børneeksem - 6 mdr.
14. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Lau
At have eksem er en hudsygdom og kun hos 1/3 af børn med eksem har det med allergi at gøre. Børn der får eksem før to års alderen, vil dog ofte være allergiske overfor mad, støv eller dyrehår. Børn får ofte eksempletter på stræksiden af arme og ben og senere breder det sig til børjefurerne og kan også sidde i nakken og som spredte pletter rundt omkring. Det klør og kradser og er uudholdeligt for barnet især om natten, præcis som du beskriver.
Foruden diverse cremer, så skal I være opmærksomme på ikke at bruge tøj at uld. Undgå også mærker på tøj, f.eks. i nakken og i siderne som kan klø og genere. Sørg også for at jeres søn ikke sveder, men at der er køligt i rummet hvor han sover (18-20 grader). Sørg endvidere for at der luftes ud i rummet dagligt.
Du skriver at I bader ham ca. hver anden dag. Det kan være en god idé ikke at karbade ham med mindre det er højst nødvendigt. Brusebad er langt at foretrække. Derudover skal I være opmærksomme på ikke at bade ham om aftenen eller lige inden han skal sove. Det er ofte sådan at barnet klør mere over hele kroppen efter et bad og så kan det være ulideligt at ligge i en seng efterfølgende. Så prøv at minimere brug af karbad, forsøg med brusebad i stedet, og overvej, hvad tid på dagen I bader på.
Da jeres søn tilsyneladende lider meget af sin eksem, synes jeg at det ville være en god idé, hvis I talte med lægen om at få lavet en priktest. Simpelthen for at få afklaret om der er noget i jeres omgivelser, han ikke kan tåle.
Held og lykke med ham fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske