Svar: Pludselig skrigeture
22. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Janet
En pige der har mørkegrød og klæg afføring samtidig med at hun efter at have spist lidt af sin mælk, krymper sig sammen, bliver stiv som et bræt og græder hjerteskærende - hun må have ondt i maven. Og det er naturligvis vigtigt at I finder ud af hvad det handler om.
Det er oplagt at tænke på om hun måske skal tilbydes en helt anden form for erstatning. Prøv at skifte mærke, prøv noget nyt og se hvordan hun reagerer på det. Du skal også fortsat koge vandet du bruger til erstatning og lave en flaske af gangen, så den mælk hun får er frisklavet. Det er jo lidt påfaldende at hun afviser mælken i flasken, men gerne drikker kogt vand (te) og det må være fordi teen giver en anden ro i maven. Derfor synes jeg at du skal forsøge at skifte erstatning.
Det er sådan at der i grøn allomin/syrnet allomin er tilsat citronsyre, der skulle lette optagelsen i tarmen. Men på nogle børn virker grøn allomin hårdt og på grund af citronsyren anbefales grøn allomin ikke til børn født før 37 uge... Din datter har så vidt jeg husker have maveproblemer lidt fra starten og derfor tænker jeg at du måske skulle prøve at gå helt væk fra den syrnede allomin og hvis hun så har problemer med forstoppelse, så må du give hende laktulose ved siden af.
Det må også overvejes om hun kan have fået en mave-tarminfektion, der er jo rigtig mange ting der florerer i øjeblikket og hvor I andre måske er kommet lettere igennem det, så rammer det hende hårdere, fordi hun er så lille som hun er. Det kan derfor overvejes om det ville være en god idé at tage en afføringsprøve, for at finde ud af hvorfor hendes afføring har ændret sig så markant.
Ud fra det du fortæller så hælder jeg altså mest til at det handler om maven, en eller anden reaktion som sagtens kan være en virus. Det kan være et forsøg at skifte erstatning og jeg synes også I skal tale med lægen om at få lavet en afføringsprøve. Gem evt. en ble, så lægen kan se hvordan den afføring ser ud.
Rigtig god bedring med hende, håber at hun snart bliver rask.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske