Svar: Pludselig skrigeture

22. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Janet

En pige der har mørkegrød og klæg afføring samtidig med at hun efter at have spist lidt af sin mælk, krymper sig sammen, bliver stiv som et bræt og græder hjerteskærende - hun må have ondt i maven. Og det er naturligvis vigtigt at I finder ud af hvad det handler om.

Det er oplagt at tænke på om hun måske skal tilbydes en helt anden form for erstatning. Prøv at skifte mærke, prøv noget nyt og se hvordan hun reagerer på det. Du skal også fortsat koge vandet du bruger til erstatning og lave en flaske af gangen, så den mælk hun får er frisklavet. Det er jo lidt påfaldende at hun afviser mælken i flasken, men gerne drikker kogt vand (te) og det må være fordi teen giver en anden ro i maven. Derfor synes jeg at du skal forsøge at skifte erstatning.

Det er sådan at der i grøn allomin/syrnet allomin er tilsat citronsyre, der skulle lette optagelsen i tarmen. Men på nogle børn virker grøn allomin hårdt og på grund af citronsyren anbefales grøn allomin ikke til børn født før 37 uge... ...

Annonce

... Din datter har så vidt jeg husker have maveproblemer lidt fra starten og derfor tænker jeg at du måske skulle prøve at gå helt væk fra den syrnede allomin og hvis hun så har problemer med forstoppelse, så må du give hende laktulose ved siden af.

Det må også overvejes om hun kan have fået en mave-tarminfektion, der er jo rigtig mange ting der florerer i øjeblikket og hvor I andre måske er kommet lettere igennem det, så rammer det hende hårdere, fordi hun er så lille som hun er. Det kan derfor overvejes om det ville være en god idé at tage en afføringsprøve, for at finde ud af hvorfor hendes afføring har ændret sig så markant.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ud fra det du fortæller så hælder jeg altså mest til at det handler om maven, en eller anden reaktion som sagtens kan være en virus. Det kan være et forsøg at skifte erstatning og jeg synes også I skal tale med lægen om at få lavet en afføringsprøve. Gem evt. en ble, så lægen kan se hvordan den afføring ser ud.

Rigtig god bedring med hende, håber at hun snart bliver rask.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.