Svar: Lidt blandet hysteri om trivsel

21. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære banditternes mor

Et stort tillykke med at I er blevet beriget med en sød lillebror og jeg håber at det går lidt bedre med ham nu, hvor jeg er nået til at svare dig i køen af spørgsmål ....:o)

Det lyder umiddelbart som om at din dreng er påvirket af sin forkølelse og det kunne godt tænkes at hans små knopper i huden skyldes denne virus. Hvis han fortsat er meget snottet, hvis det er blevet mere, blevet værre, hvis snottet er gult og tæt, så synes jeg du skal få ham vurderet af en læge.

Det er sådan at de helt små børn meget let kan blive smittet af deres søskende og det er her især RS virus man er bange for. Hos de større børn går det fint og kan virke som en almindelig forkølelse, men hos de små som har meget fine luftveje, hvor der ikke er ret meget plads, ja der kan forkølelsen give store problemer og de kan blive rigtigt syge.

Det kan naturligvis heller ikke udelukkes at han har fået en maveinfektion, men da han bliver ammet, så er sandsynligheden for dette lille - jeg holder mig derfor mest til at det kan være en forkølelsevirus smittet af storebror eller af jer forældre og det er meget vigtigt at du holder øje med ham og med det man kalder for hans almene tilstand.

En tilstoppet næse og irriterede luftveje kan også forklare, hvorfor han bliver irriteret ved brystet. Han kan simpelthen ikke sutte effektivt nok når han er så tæt i næsen. Det kan her hjælpe at dryppe ham lidt i næsen med lidt saltvand inden han skal lægges til. Du kan også sidde med ham så han sidder ...

Annonce

... mere op med brystet (f.eks. tvillingestilling) i stedet for at ligge ned og du kan elevere hans madras ved at lægge et lille klæde under madrassen i hovedenden, så han ligger lidt højere med hovedet, når han sover.

Du kan også købe en næsesuger og se om du kan suge lidt snot ud af næsen, men det er svært hos så lille et barn.

Hvis han ikke har feber må han i princippet godt sove ude selvom han er lidt snottet. Frisk luft hjælper nogle gange og får slimhinden til at trække sig lidt sammen og det giver lidt passage. Jeg synes ikke du skal bruge uldundertøj med den årstid vi har nu, modsat tror jeg heller ikke det vil skade at gøre det og hvis du har noget liggende fra storebror, så kan du jo forsøge og se hvordan det virker for jer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Feberkramper er en forfærdelig oplevelse for de fleste forældre og det sidder dybt i en meget længe. Da I har oplevet det med storebror, er du naturligvis nervøs for at de skal ske igen med ham den lille og udelukkes kan det desværre ikke. Hvis så lille et barn kramper, så skal du altid ringe 112 (eller hvad man nu ringer, hvor du bor) og hvis du oplever ham varm, så må du klæde ham af, så han kan komme af med varmen.

Det er meget sjældent at feberkramper giver skader hos barnet, men derfor er det alligevel vigtigt at finde ud af årsagen og også afklare at det var den form for krampe der var tale om. Så du skal ikke bekymre dig om så meget andet end at ringe efter hurtigt hjælp.

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I er blevet lidt mere raske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to