Svar: Lidt blandet hysteri om trivsel
21. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære banditternes mor
Et stort tillykke med at I er blevet beriget med en sød lillebror og jeg håber at det går lidt bedre med ham nu, hvor jeg er nået til at svare dig i køen af spørgsmål ....:o)
Det lyder umiddelbart som om at din dreng er påvirket af sin forkølelse og det kunne godt tænkes at hans små knopper i huden skyldes denne virus. Hvis han fortsat er meget snottet, hvis det er blevet mere, blevet værre, hvis snottet er gult og tæt, så synes jeg du skal få ham vurderet af en læge.
Det er sådan at de helt små børn meget let kan blive smittet af deres søskende og det er her især RS virus man er bange for. Hos de større børn går det fint og kan virke som en almindelig forkølelse, men hos de små som har meget fine luftveje, hvor der ikke er ret meget plads, ja der kan forkølelsen give store problemer og de kan blive rigtigt syge.
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes at han har fået en maveinfektion, men da han bliver ammet, så er sandsynligheden for dette lille - jeg holder mig derfor mest til at det kan være en forkølelsevirus smittet af storebror eller af jer forældre og det er meget vigtigt at du holder øje med ham og med det man kalder for hans almene tilstand.
En tilstoppet næse og irriterede luftveje kan også forklare, hvorfor han bliver irriteret ved brystet. Han kan simpelthen ikke sutte effektivt nok når han er så tæt i næsen. Det kan her hjælpe at dryppe ham lidt i næsen med lidt saltvand inden han skal lægges til. Du kan også sidde med ham så han sidder mere op med brystet (f.eks. tvillingestilling) i stedet for at ligge ned og du kan elevere hans madras ved at lægge et lille klæde under madrassen i hovedenden, så han ligger lidt højere med hovedet, når han sover.
Du kan også købe en næsesuger og se om du kan suge lidt snot ud af næsen, men det er svært hos så lille et barn.
Hvis han ikke har feber må han i princippet godt sove ude selvom han er lidt snottet. Frisk luft hjælper nogle gange og får slimhinden til at trække sig lidt sammen og det giver lidt passage. Jeg synes ikke du skal bruge uldundertøj med den årstid vi har nu, modsat tror jeg heller ikke det vil skade at gøre det og hvis du har noget liggende fra storebror, så kan du jo forsøge og se hvordan det virker for jer.
Feberkramper er en forfærdelig oplevelse for de fleste forældre og det sidder dybt i en meget længe. Da I har oplevet det med storebror, er du naturligvis nervøs for at de skal ske igen med ham den lille og udelukkes kan det desværre ikke. Hvis så lille et barn kramper, så skal du altid ringe 112 (eller hvad man nu ringer, hvor du bor) og hvis du oplever ham varm, så må du klæde ham af, så han kan komme af med varmen.
Det er meget sjældent at feberkramper giver skader hos barnet, men derfor er det alligevel vigtigt at finde ud af årsagen og også afklare at det var den form for krampe der var tale om. Så du skal ikke bekymre dig om så meget andet end at ringe efter hurtigt hjælp.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I er blevet lidt mere raske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske