Brev:
Lidt blandet hysteri om trivsel
21. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Lidt blandet hysteri om trivsel
Hej Helen
Nu er jeg tilbage med barn nr to. Han er 6 uger gammel og ser ud til at trives fint. Vi har endnu ikke haft ham forbi sundhedsplejersken pga strejken, men han har lige været til 5 ugers tjek hos lægen og hun syns han så fin ud. Jeg har denne gang forsøgt ikke at køre mig selv op i samme spids som sidst, hvor jeg tog tid på amning og søvn og skrev ned og blev frustreret over bagateller. Det er lykkedes fint, indtil nu hvor jeg lidt fortryder at der ikke er mere tjek på noget.
For lidt over en uge siden fik jeg en maveforgiftning som varede et døgns tid med opkast og diarre. Det tog endnu et døgns tid før jeg fik spist ordentligt (fik cola, en ristet bolle og frugtyoghurt) og jeg har stadig let til kvalme og pruttemave. Dagen efter begyndte jeg at mærke en ændring hos vores lille dreng. Han kastede op 2 gange og i løbet af natten spiste han ikke i 10 timer selvom jeg prøvede at vække ham og lægge ham til.
Dagen efter ville han ikke spise så meget ved måltiderne (jeg fik meget ømme bryster). Hans afføring ændrede sig fra at komme meget ofte og være gult, tyndt og grynet, til at være ingenting sjældent og en tyk ugrynet karrygul masse. Han gylper en del og har kastet op endnu en gang, selvom jeg passer virkeligt meget på ham når jeg har ammet.
Han virker til at trives selvom han har ture indimellem med meget uro i kroppen og lidt skrigeri. Det kan være svært at få ham til at sove om aftenen.
Jeg ved godt at der ikke er noget ”plejer” når han er så lille, men jeg syns bare at fornemme at han har fået noget med maven siden min maveinfektion og det ser ikke ud til at gå væk. Han blir sur efter noget tid når jeg ammer selvom der er mere mælk. Det er som om han får ondt.
Nu hvor jeg er ude på hysteriets rand, så ser jeg tegn for alt muligt og det seneste er at han har fået bitte bitte små rødlige knopper over alt på kroppen. I hårbunden, på øreflipperne etc.
Er det muligt at min mælk har været / er dårlig. Har du nogle råd til hvad jeg skal stille op med ham?
Nu ligger han oven i det hele her på sofaen og raller med stoppet næse og kan stort set ikke sove. Snottet er klart og flydende og er kommet i nat. Før det var det mere store kæmpe bussemænder. Jeg har taget hans temperatur, men han har ikke feber. Vores store dreng har haft feberkramper, og jeg er dødsangst for at det skal ske igen. Hvor gamle er de før de kan få det og hvad skal jeg stille op med en baby med feberkramper?
Har du råd til snot situationen? Må han sove ude når han er forkølet? Bør jeg give ham uldent undertøj på her i maj?
Mange tak
Bedste hilsener
Banditternes mor