Svar: Vil ikke spise og taber sig
20. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Jeg kan godt forstå at du er bekymret. Det er naturligvis ikke okay at jeres dreng lider så meget af forstoppelse og synligt afviser flasker og modermælkserstatning så tydeligt og samtidig ikke tager på ... hvad siger jeres læge - du skriver at I lige har været der og konstateret at jeres dreng ikke tager nok på og hvad ville lægen så gøre ved det?
Det er godt at I har fået gang i jeres drengs mave og det er helt fint at I giver ham laktulose i en mængde der får maven til at fungere - det har de sagt på sygehuset og det skal I selvfølgeligt følge.
Det er derudover meget vigtigt at I ikke genopvarmer modermælkserstatningen, da der kan gå vigtige vitaminer og mineraler tabt ved dette. Det er altså bedre at I f.eks. kun tilbyder ham 50ml af gangen og så skifter ham, varmer en ny flaske og giver ham yderligere 50ml.
Jeg vil også anbefale jer at forsøge med en anden flaske eller flaskesut, evt. med større hul og I skal være opmærksom på at I ikke må skrue sutten for stramt på flasken, så har han svært ved at danne undertryk og får ikke nok mælk ud.
Jeg tænker derudover at det er fint at I har forsøgt med forskellige erstatninger. I forhold til at han har allergi og forstoppelse, så tænker jeg om I har prøvet med Nan H.A - her er proteinerne delvist spaltet og det kan hjælpe på maven samtidig med at det har en vis forebyggende effekt i forhold til allergi.
Jeg synes også I skal forsøge at komme lidt sukker i modermælkserstatningen for at se om I ved at søde det, kan få ham til at synes at det smager bedre. I kan komme en tsk sukker i 100ml - det hjælper nogle gange.
Forsøg at give ham mad med nogenlunde fast interval. Gerne hver 3-3½ time og forsøg så at give 50ml skift ham, pludre med ham, tumle lidt med ham osv. og tilbyd så en flaske mere med yderligere 50 - frisk lavet. Hvis han spiser effektivt på flasken, så lad være at holde pauser. Er han inde i en god sutterytme, så lad ham spise færdig før han tages op. Modsat, hvis han ligger uroligt og ikke vil spise, slipper osv. så lad ham få en pause og forsøg så igen nogle minutter efter.
Prøv også at give ham flaske, hvor han ikke ligger i jeres arm. Nogle børn har brug for adspredelse imens, det kan være at ligge ham under aktivitetsstativet imens han spiser. Det kan også nogle gange være en fordel at ligge ved siden af ham i sengen, tilbyde flasken i barnevognen, eller imens han ligger på en dyne ved siden af jer. Nogle børn spiser bedst i en skråstol eller lignende, hvor de er lidt oprejst i stillingen.
Forsøge at udnytte når han halvsover, - det lykkes nogle gange at tilbyde barnet flaske lige når han er ved at vågne af en lur eller f.eks. aften eller nat, hvor han sover. Fremfor princippet om at han skal have flaske for at falde i søvn. I er nødt til at forsøge jer frem og finde ud af, hvordan det mon kan lade sig gøre bedst.
Hvis ovenstående ikke hjælper her i weekenden, så synes jeg I skal indlægges til observation. Jeg synes det er meget vigtigt at jeres dreng begynder at spise og tager på. På børneafdelingen må de undersøge ham, de kan se hvordan han spiser og kan observere ham over 24 timer. De kan kontrolveje og følge hans vægt og udvikling og jeg synes det lyder helt relevant i jeres situation - selvom jeg godt ved at det er hårdt:o) Det er dog også hårdt at have et barn som ikke spiser og ikke tager på og naturligvis skal I (og han) have hjælp.
Jeg håber at I hermed er hjulpet bare lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske