Vil ikke spise og taber sig

20. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vil ikke spise og taber sig

Kære Helen!

Vi har de sidste 6 uger haft en kamp med vores 3 mdr. gl. søn omkring daglig mængde af mme.

Han begyndte at få mme som supplement efter 14 dage og efter 5 uger fik han kun mme. Indtil for 6 uger siden spiste han mellem 650-700 ml i døgnet. Han begyndte så at få en masse udslæt, hvilket lægerne mente var hormonknopper, tør hud og arp. Vi gik til lægen med ham et par gange, men fik hver gang at vide, at det gik over af sig selv. Efter et par uger, hvor han tydeligvis var irriteret over det, og mængden af mme var gået ned til 400 ml gik vi til lægen for 3. gang og denne gang blev vi sendt ud på børnemodtagelsen på OUH.

Her sagde de, at det var børneeksem, og grunden til at han ikke ville spise var forstoppelse (han fik på det tidspunkt 2 gange 4 ml. lactolose og havde afførring ca. hver 36 time). Vi fik noget hormoncreme til udslættet og fik at vide, at vi skulle sætte mængden af lactolose meget op indtil han spiste igen. Han blev testet for mælkeallergi, hvilket han ikke havde.

Udslættet forsvandt hurtigt men hans appetit kom ikke igen. På et tidspunkt var vi oppe på 2 gange 7 ml lactolose (4 daglige afføringer), og mængden af mme kom op på mellem 515-660 ml om dagen, hvilket den også er i dag.

Han virker til at trives og er ellers en glad dreng. Han græder sjældent ud over måltiderne, og er fint med motorisk.

Han vejede ved fødslen 3580 g og ved 5 ugers undersøgelsen vejede han ca. 4800 g. Den første og anden måned har han altså taget fint på.

Ved undersøgelsen på OUH vejede han 5725 g (uge 9) og vi fik ham så kontrolvejet ved lægen i dag (uge 13), hvor han vejede 6070 g. Han har derfor ikke ...

Annonce

... engang taget 100 g på i ugen de sidste 4 uger.

Vi har simpelthen prøvet alt. Skiftet mme mærke - NAN 1, Profylac, Allomin syrnet og HIPP. Givet ham mælken ved os, i skråstol, på puder i sofaen, på pusle bordet osv. Vi har skiftet flasker og sutter, og har prøvet at give fra 4 til 6 flasker i døgnet.

Han sover udmærket - om dagen 1-3 timer om formiddagen og 1-3 timer om eftermiddagen. Om natten kan kan sove 7-10 timer.

Det skal siges, at den mængde mme han får nu (515-660 ml) bestemt ikke er taget frivilligt. Hvis det stod til ham, så tog han kun 300-400 ml. - resten skal gives ved at varme flasken op igen flere gange, trykke ham i hænder og på fødder, ae ham på kinden for at få ham til at sutte. Det kan sagtens tage 45 min. at få ham til at spise 120 ml.

Nogle gange skriger han når han har spist 20 ml og andre gange spiser han 100 ml i træk (typisk om natten). Han kan virke rigtig sulten og nærmest "overfalde" flasken af sult, og så afviser han den alligevel efter ganske få ml.

Vi har også forsøgt at lade være med at "tvinge" noget i ham, og ladet ham slippe når han ikke suttede mere, hvilket resulterede i at han absolut ikke fik noget den dag.

Han gylper meget sjældent, hikker en gang i mellem og bøvser fint og hurtigt når vi tager ham op (hvilket vi gør ofte).

Vi synes vi har prøvet alt. Lægerne mener vi fortsat skal holde øje med ham, men at der derudover ikke er noget galt. Det bekymrer os nu alligevel, at han ikke kommer op på samme mængde som før og han nu er begyndt at have en nedadgående vækstkurve. Vi håber du har et godt råd til os, så vi kan få noget mere mad i ham.

Med venlig hilsen
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder