Svar: Kost og diarre

19. maj 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Jeg håber at det går bedre, nu hvor jeg svarer dig ...?

Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med familiemaden og det du fortæller lyder umiddelbart helt okay. Det er fint at I har ladet ham smage fars pastaret - det har sikkert smagt godt og det er meget normalt at man i begyndelsen kan se at noget af maden går mere eller mindre ufordøjet igennem systemet - det er ikke ensbetydende med at barnet slet ikke skal have det ...

Hvorvidt det er en virus eller en fødevarereaktion jeres dreng (og far) har fået er jo svært for mig at sige. Umiddelbart florerer der rigtig meget i øjeblikket med ondt i maven, diarre, feber osv. og det kan meget vel være en virus. Udelukkes at der har været noget hygiejniske problemer og bakterier kan det dog ikke.

Det er meget forskelligt hvor lang tid der går imellem afføringerne hos børn på 8-9 måneder. De fleste har afføring dagligt, men kan godt i perioder have lidt mere tynd mave og hyppige afføringer, fordi de netop i denne alder tilbydes meget mere variation.

Maden må gerne være krydret - tænk på børn fra sydeuropa og asien, de spiser ofte meget mere krydret end vi gør og det går fint. Det kræver dog lidt tilvænning og chili, stærk peber osv. synes jeg ikke man skal give. Men de almindelige krydderier som karry, hvidløg, oregano, timian, basilikum osv. må børn meget gerne få og de kan tit rigtig godt lide det. Det kan bruges så det giver smag - ikke så det brænder i munden:o)

Det er meget vigtigt at tilbyde barnet så forskellig mad som muligt netop i den alder, hvor de har en naturlig nysgerrighed og gerne putter i munden. Jo mere forskelligt man kan servere der, jo bedre er det og jo mere forebygger det kræsenhed. Når barnet først bliver et år, så bliver de langt mere selektive, kniber munden sammen, vokser ikke længere så hurtigt osv. og det kan her være svært at få dem til at smage på noget nyt.

Mælkeallergi rammer ofte børn under 1 år og det er en af de hyppigste former for fødevareallergi hos børn. Det er proteinerne i mælken, som barnet ...

Annonce

... ikke kan tåle. Ca 2 % af alle børn får mælkeallergi i løbet af det første leveår.

Mælkeallergi viser sig som nældefeber, opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem. Det vil ofte være sådan at symptomerne opstår med det samme eller meget kort tid efter at barnet har drukket f.eks. et glas mælk, andre gange ses reaktionen dog også forsinket.

Glutenallergi er en sygdom, det hedder også Cøliaki. Hvis man har Cøliaki, så er funktionen af tyndtarmens slimhinde nedsat og det betyder at man ikke kan optage den kost man spiser, altså at man har svært ved at optage vitaminer, mineraler, kulhydrater og fedt. Glutenallergi er en sygdom man har hele livet, hvor f.eks. mælkeallergi ofte er noget man vokser fra.

Hvis man har Cøliaki, så kan man ved en speciel diæt, hvor man undgår gluten genoprette slimhindens funktion og kan derfor leve som de fleste andre mennesker:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Cøliaki er ofte arveligt og man ved også at introduktionstidspunktet af gluten har betydning. Det er derfor at man i DK anbefaler først at give børn gluten fra 6 måneders alderen og her lader indtaget stige gradvist.

Da man, hvis man har Cøliaki, ikke optager særlig meget næring af den mad man indtager, så vil symptomerne ofte være at barnet ikke vokser som det skal og generelt mistrives. Barnet har vitamin og mineralmangel (især jern og kalk), kronisk diaré og barnet er ofte meget træt og mangler overskud.

Med hensyn til feber, så kan man sagtens opleve at kroppen er varm og hænder og fødder er kolde. Det er helt normalt og ikke noget du behøver tillægge speciel infektion eller lignende.

Tandfrembrud kan naturligvis også være en mulighed, men det giver normalt ikke så meget diarre og ej heller så høj feber...
Sandsynligheden for at det er det, tænker jeg er minimal.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, rigtig god bedring med ham, hvis han fortsat er syg. Hold øje med hans almene tilstand - hvis han virker sløv, apatisk, ikke gider spise, lege osv. så må du få lægen til at tjekke ham en ekstra gang.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor