Brev:
Kost og diarre
19. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kost og diarre
Hej igen! Hmm.. Hvor skal jeg starte?
Arthur har her til aften feber - 38.9 - men i modsætning til de andre gange han har været syg har han denne gang meget kolde hænder og fødder og han har opført sig temmelig mærkværdigt - pylret og træt - men også lidt pjattet/ fjollet og ville gerne stadig lege.
Han har på det sidste fået meget mere voksen mad - han har spist rugbrød til frokost med blandet pålæg - leverpostej, flødeost, hummus, sildepostej, laksefrikadelle - og sikkert meget mere hos dagplejen, fx lidt æg, tror jeg. Til middag har jeg bl.a. givet ham spaghetti bolognese og ris med kødsovs og guacamole (dvs advokadomos). Det irriterer mig at alt det man kan købe af den slags er så fuldt af salt! Men jeg går nok ikke lige i gang med at lave sildepostej selv..
For et par uger siden havde Arthur lidt hård mave, måske pga let dehydrering under "hedebølgen" - men herefter begyndte han pluselig at have afføring 3-4 gange dagligt, også tidligt om morgenen. I lang tid har han ellers haft det 1 ell 2 gange dagligt, efter et måltid, gerne om formiddagen. Men jeg gik ud fra at den mere hyppige, lidt tynde afføring var en reaktion på den nye mad.
I går tænkte jeg at det nok var OK at han ligesom os spiste noget take-away fra den lokale italienske restaurant. Han delte ret med sin far - pasta med løg, svampe og lidt bacon. I dag kom svampe og løg så ud af ham helt ufordøjet, og jeg kan godt se at han ikke er gammel nok til den slags voksenmad som jeg ikke engang selv har lavet. Jeg kan jo ikke være sikker på at hygiejnen er god nok i den restaurant.. Skulle jeg have tænkt på noget før!
Og nu er han syg, så jeg spekulerer over om det kan være pga noget han ikke kan tåle i maden - en fødevare allergi, ell en bakterie? Hans far har også diarre i dag. Hmm.. Jeg ved godt du ikke kan svare på det: Jeg har haft fat i vaglægen og fik besked på at kontakte egen læge i morgen..
Men jeg vil nu alligevel gerne spørge dig - hvad er egentlig normalt mht afføring hos en 8-9 mdr gammel baby? Hvor mange gange dagligt?
Hvilken mad kan de egentlig tåle, hvor stærkt krydret må det fx være?
Og hvordan ved man hvis de har allergi over for fx mælk eller gluten - det er der jo så megen snak om disse dage :)
Og hvad er det for noget med feber og kolde fødder/ hænder - jeg slog det op på google, og fandt noget om bakterieinfektioner??
Sidst men ikke mindst tænker jeg om det kan være at han er ved at få tænder igen, for han har også haft lidt knopper i ansigtet.
På forhånd tusind tak for de kloge ord.