Kost og diarre

19. maj 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kost og diarre

Hej igen! Hmm.. Hvor skal jeg starte?

Arthur har her til aften feber - 38.9 - men i modsætning til de andre gange han har været syg har han denne gang meget kolde hænder og fødder og han har opført sig temmelig mærkværdigt - pylret og træt - men også lidt pjattet/ fjollet og ville gerne stadig lege.

Han har på det sidste fået meget mere voksen mad - han har spist rugbrød til frokost med blandet pålæg - leverpostej, flødeost, hummus, sildepostej, laksefrikadelle - og sikkert meget mere hos dagplejen, fx lidt æg, tror jeg. Til middag har jeg bl.a. givet ham spaghetti bolognese og ris med kødsovs og guacamole (dvs advokadomos). Det irriterer mig at alt det man kan købe af den slags er så fuldt af salt! Men jeg går nok ikke lige i gang med at lave sildepostej selv..

For et par uger siden havde Arthur lidt hård mave, måske pga let dehydrering under "hedebølgen" - men herefter begyndte han pluselig at have afføring 3-4 gange dagligt, også tidligt om morgenen. I lang tid har han ellers haft det 1 ell 2 gange dagligt, efter et måltid, gerne om formiddagen. Men jeg gik ud fra at den mere hyppige, lidt tynde afføring var en reaktion på den nye mad.

I går tænkte jeg at det nok var OK at han ligesom os spiste noget take-away fra den lokale italienske ...

Annonce

... restaurant. Han delte ret med sin far - pasta med løg, svampe og lidt bacon. I dag kom svampe og løg så ud af ham helt ufordøjet, og jeg kan godt se at han ikke er gammel nok til den slags voksenmad som jeg ikke engang selv har lavet. Jeg kan jo ikke være sikker på at hygiejnen er god nok i den restaurant.. Skulle jeg have tænkt på noget før!

Og nu er han syg, så jeg spekulerer over om det kan være pga noget han ikke kan tåle i maden - en fødevare allergi, ell en bakterie? Hans far har også diarre i dag. Hmm.. Jeg ved godt du ikke kan svare på det: Jeg har haft fat i vaglægen og fik besked på at kontakte egen læge i morgen..

Men jeg vil nu alligevel gerne spørge dig - hvad er egentlig normalt mht afføring hos en 8-9 mdr gammel baby? Hvor mange gange dagligt?

Hvilken mad kan de egentlig tåle, hvor stærkt krydret må det fx være?

Og hvordan ved man hvis de har allergi over for fx mælk eller gluten - det er der jo så megen snak om disse dage :)

Og hvad er det for noget med feber og kolde fødder/ hænder - jeg slog det op på google, og fandt noget om bakterieinfektioner??

Sidst men ikke mindst tænker jeg om det kan være at han er ved at få tænder igen, for han har også haft lidt knopper i ansigtet.

På forhånd tusind tak for de kloge ord.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.