Brev:
Vågner tidligt og er pylrede
19. maj 2008
Alder:
21 mdr.
Vågner tidligt og er pylrede
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig, fordi mine tvillinger stod meget tidligt op og var pylrede om dagen. Det går lidt bedre nu, men problemerne er langt fra løst.
Den ene sover nu fra kl. 20 til omkring 5.30-6.00, ofte uden at vågne i løbet af natten, så på det punkt er jeg meget tilfreds. Men den anden sover aldrig længere end til kl. 5, og ofte vil hun op tidligere. Jeg har for nylig haft hende til kranio-sakral terapi, og det hjalp en uge, men så var den gal igen. Hun vågner som regel et par gange i løbet af natten, hvor jeg giver hende sutten. Men når vi nærmer os morgen, er det som om hun ikke længere kan finde ro, ja faktisk virker det som om hun er udsovet. Om formiddagen holder hun den gående, hvis bare der hele tiden sker noget, men får hun en tur i klapvognen eller en kort tur i bilen, så falder hun i søvn.
De sover begge middagslur 2-3 timer.
Siden de har lært at gå, går det rigtig godt i dagplejen. Jeg får at vide at de er nemme at passe og velopdragne. De tager nogle indbyrdes kampe, men ikke mere end man kan forvente af søskende.
Det går også godt herhjemme, når deres far kommer hjem, eller hvis bedsteforældrene er på besøg, men de ca. 3 timer, hvor jeg oftest er alene med dem om eftermiddagen er et helvede. Mindst én af dem hænger i buksebenet af mig og hyler, så det kan være svært at få lavet aftensmad. Så længe jeg leger med dem går det fint, men de kan ikke underholde sig selv bare et øjeblik. Derfor ender madlavningen med at tage alt for lang tid, fordi jeg hele tiden må afbryde for at trøste og aktivere. Men straks jeg rejser mig for at fortsætte madlavningen, hænger de igen og hyler. Nogle gange sætter jeg dem op på køkkenbordet så de kan se på at jeg laver mad, men som regel er de for urolige til at det kan foregå sikkert.
Det har stået på så mange måneder nu, så det vist ikke bare kan være en "fase", så jeg føler mere og mere at det må være mig, der takler det forkert. Jeg tror nok, at de fleste omkring os synes, at jeg er for blød, mens jeg selv føler at jeg snærer af dem alt for tit.
Jeg synes de spiser godt samt udvikler sig godt motorisk, sprogligt og socialt. De er meget opmærksomme på hinandens velbefindende.
Hvordan gør jeg vores eftermiddage tålelige?
Mange hilsner
Helle