Svar: RS-virus - 1 mdr.
13. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Charlotte
RS-virus er en forkølelsesvirus som især huserer tidligt forår og i vintermånederne. Den er meget smitsom og rammer ofte helt små børn. Barnet bliver typisk smittet hvis forældrene eller større søskende har været forkølede.
Symptomerne hos det lille barn starter med at næsen løber og barnet nyser. Barnet får feber ofte mellem 38.3-39.4 og barnet begynder også at hoste. Barnet får mere og mere snot der generer slimhinderne og vejrtrækningen bliver påvirket. Det sker ofte ret hurtigt og symptomerne på vejrtrækningsproblemer kommer ofte når barnet har hostet i et par dage. Her er slimhinderne i lungerne så påvirkede at man direkte kan se at barnet har svært ved at trække vejret.
Det kan gøre ondt på barnet og man kan høre det 'rasler' når barnet trækker vejret, barnet bliver bleg og kan blive blålig omkring munden og på neglene og det er meget alvorligt. Her skal barnet indlægges.
Jeg kan ikke se din datter, så jeg ved ikke hvordan hun har det, men det er problematisk at du oplever hun ikke vil spise og at hun virker sløv. Det at hun ikke vågner af sig selv og ikke indtager den mængde væske hun har behov for - det synes jeg ikke du skal se an i længere tid.
Jeg synes du skal kontakte lægen hurtigst muligt og få en vurdering, hvis hun stadig ikke spiser og ikke vågner af sig selv til måltiderne. Hun lyder til at være sat godt til med snot og slim - hende skal du have en læge til at kigge på...
Man er ikke en 'overpylret mor' når man gerne vil have lægen til at se på et forkølet barn - hellere en gang for meget end en gang for lidt ... Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske