Svar: Brug af cortison creme
8. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Line
Det er rigtigt at cortison creme er et hormonpræparat, men det har intet med væksthormon at gøre og du skal ikke være bange for at bruge det. Det virker, men det skal naturligvis bruges rigtigt.
Normalt vil man anbefale at du følger nedenstående plan:
2 x dgl i en uge, herefter 1 x dgl i en uge, herefter 1 x hver 2 dag i et par uger, herefter 2 x ugentligt i 2 uger, herefter 1 x ugentligt i 2 uger. Derefter smøres enkelte gange, når du kan se at eksemet blusser.
Man inddeler cortison creme i tre grupper:
Gruppe 1 creme - mild til ansigt og genitalregion (håndkøb)
Gruppe 2 creme - til resten af kroppen (recept, f.eks. locoid)
Gruppe 3 creme - til ekstremiteter (ben/arme) til større børn med svær eksem.
Til rød, sprækket, ødelagt hud bruges mild creme. I takt med at at huden bliver mere hel bruges stærkere creme.
Hvis din egen læge har givet dig en anden anbefaling for brug af cremen, skal dette naturligvis følges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske