Svar: Der er gået hul på numsen og diarré
9. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sebastians mor
Det kan desværre ikke altid undgås at barnet får rød numse og det lyder jo som om at Sebastian har lidt maveproblemer og diarré, så syren i afføringen sandsynligvis er det der laver ravage...
At lægen har ordineret locoid, typer på at lægen må mistænke eksem? Jeg tænker derfor om du har skiftet blemærke, så din dreng reagerer med en overfølsomhed overfor pågældende ble.
Ellers tænker jeg at der kan være tale om svamp. Det bør behandles med brentan. Det giver som du siger knopper og en meget blank tynd hud, der er rød og hvor det naturligvis svier. Lægen har dog set det...?
Du kan i håndkøb på apoteket købe en brentan babypasta. Den er meget mild i indholdet af brentan. Du kan evt. forsøge om den virker, hvis den gør, så er det ganske givet svamp han har.
Hvis du har effekt af locoid, så skal du naturligvis bibeholde denne behandling. I løbet af dagen kan du så bruge f.eks. kogtvandsklude. Det er et gammelt husmoderråd.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de rene kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Hvis huden er meget rød og ødelagt, så den sprækker, så kan man med fordel købe inotyolsalve. Det er ikke en salve du skal bruge hver dag, men du skal bruge det som en behandling. Smøre et tyndt lag på ved hvert bleskifte og som regel vil man kunne se en ændring meget hurtigt. Når huden er helet op, så skifter du over til en forebyggende salve eller kan helt undvære.
En forebyggende salve kan være en almindelig babysalve, som er lidt som vaseline. Man kan også købe en barrierecreme - det der er vigtigt er at du sikrer sig at der ikke er parfume eller hormonforstyrrende stoffer i det du køber og hensigten er at lægge et tyndt lag på huden, som forhindrer syren fra urin og afføring i at trænge ind i huden.
Hvis din dreng kun er lidt rød, så kan du bruge lidt zinksalve som du allerede har. Du kan også bruge en Pantothenol creme eller salve fra Medic Team.
Generelt gælder at man skal sørge for at holde huden ren og tør. Du kan vaske ham forsigtet med nogle silkebløde klude og lidt mild uparfumeret sæbe beregnet til intimvask. Duptørre med en stofble eller evt. lufttørre ham lidt med en føntørrer. Men når skaden er sket, så er det som du kan se mange muligheder og du er nødt til at forsøge dig lidt frem og se hvad der vil hjælpe din dreng bedst.
Med hensyn til din drengs diarré, så skal du naturligvis se på hans indtag af kost, om du skal ændre på kostsammensætningen for atter at få stabiliseret hans mave. Det kan være en god idé at du koger hans vand, at du forsøger med både grød og grøntsager. Evt. forsøger med havregrød eller går tilbage til lidt risgrød, hvis hans mave virker til bedre at kunne klare dette.
Da han kun er 6 måneder gammel er det begrænset hvor meget brød, tykmælk og lignende du kan give ham. Du kan dog godt forsøge at tilbyde ham lidt brødstænger i hånden og se om han kan sutte lidt af det i sig og så give ham ½ dl. tykmælk eller A38 med lidt æblemos eller fint revne æbler - det kan hjælpe til at stabilisere maven.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske