Svar: Blodsprængninger i øjet og ligge på maven

5. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tina

Jeg er ked af at høre at I nu har været indlagt, det lyder som om at Sif har været rigtig godt medtaget og har været igennem mange undersøgelser, det har været hårdt for jer alle. Det lyder dog også som om at de holder øje med hende og det er rigtig godt at I følges til regelmæssig kontrol.

Du skriver ikke, hvornår I skal til kontrol næste gang - hvis der går lang tid, så synes jeg du skal prøve at ringe eller maile til den børnelæge som har set på Sif under indlæggelsen og som har ordineret henvisning til ambulatorium. Jeg synes det er helt relevant at du fortæller vedkommende at Sif nu får små blodsprængninger i øjnene går hun græder - jeg synes ikke det er okay, - det synes jeg lægerne skal være opmærksomme på. De har på sygehuset mulighed for at få en øjenlæge til at se på hende og det synes jeg skal vurderes om ikke det er nødvendigt. Man kan sagtens lave øjenlæge tilsyn på så lille et barn - for tidligt fødte børn får også deres øjne tjekket hyppigt, så øjenlægerne på sygehuset er vant til det.

Røde øjne og blodsprængning kan også skyldes øjenbetændelse eller øjenkatar som skal behandles.

Med hensyn til hendes vægtøgning, så har hun taget præcis 1000g på fra fødslen til nu - altså over ca 14 uger? Er det rigtigt? Hvis det er rigtigt, så giver jeg dig fuldstændig ret i at hun ikke har taget nok på - hun skulle meget gerne have taget mindst det dobbelte på - og jeg synes ikke hendes vægtøgning lyder til at være okay.

Gå ind i livets bog, her finder du de sidste nye kurver fra WHO 2006. Så kan du notere alle hendes vægt og længde mål fra hun blev født til nu og se, hvordan hun ligger - om hun følger sin kurve.

Det er helt normalt at børn med refluks ikke bryder sig om at ligge på maven og det lyder rigtig godt alt det du forsøger dig med. Det er helt okay at hun ligger på maven på jeres underarm, ligesom hun kan ligge på maven hen over jeres lår, når I sidder. Det giver naturligvis ikke det samme, som hvis hun ligger selv, men det er bedre end at hun ligger på ryggen hele tiden:o) Hun får også styrke i nakke og ryg ved at ligge på maven hos jer og belastningen/trykket på baghovedet forsvinder når hun ligger på ...

Annonce

... maven hos jer. Så fortsæt endelig med det.

I forhold til hendes mavesmerter og problemer med at optage mælken og få det gennem systemet, så kan det nogle gange hjælpe at lave et lunt omslag og vikle det om hendes mave.

Du tager en stofble, folder den i ca 20cm bredde og ruller den sammen som en roulade. Læg den ind i ovnen på risten (den må ikke røre ovnens sider på grund af brandfare og ovnene må max være på 90 grader) og lad den blive varmet igennem - det tager måske 20 minutter. Fold den ud og læg den så rundt om hendes mave (rundt om livet) uden på bodystocking, sparkedragt eller hvad hun nu har på. Vær altid opmærksom på overophedning hos små børn.

Varmen kan få hendes tarme til at slappe af og sammen med en sut og svøbt i en dyne kan det nogle gange have en fantastisk effekt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan også nogle gange med held give barnet lidt kogt vand med sukker. Her blander man 1 tsk sukker i 100ml vand og tilbyder barnet et par tsk. fulde. Sukker virker smertestillende og det kogte vand er lidt beroligende for maven. Det er dog meget vigtigt at man ikke giver særlig meget af det, da det ikke må tage pladsen op for mælk og dermed næring og slet ikke til en pige, som ikke tager nok på...

Så kan det hjælpe at cykle med hendes ben, bukke og strække dem, trykke hende lidt under fødderne, give hende lidt mavemassage, et lunt bad osv.

Helt små børn kan godt snorke, hvis de er lidt forkølede, er blevet suget i næsen og slimhinderne er hævede osv. Det er også normalt at man kan mærke en rallen i brystkassen, hvis barnet er forkølet.

Hos jer tænker jeg at det må hænge sammen med at hun har været forkølet og været igennem en periode med RS virus. Men når det er sagt, så er hendes snorken noget du skal være opmærksom på. Det kan skyldes at hun har lidt hævede polypper. Ofte vokser børn fra det, men nogle gange kan det være noget, man skal gøre noget ved. Det vurderes af en øre-næse-halslæge. Som man i øvrigt ikke behøver henvisning for at komme til. Her kan man bare bestille tid... Men se nu lige tiden an:o)

Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre, og at sommeren og det gode vejr, vil hjælpe jer til at få det lidt bedre. Knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.