Svar: Blodsprængninger i øjet og ligge på maven
5. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Jeg er ked af at høre at I nu har været indlagt, det lyder som om at Sif har været rigtig godt medtaget og har været igennem mange undersøgelser, det har været hårdt for jer alle. Det lyder dog også som om at de holder øje med hende og det er rigtig godt at I følges til regelmæssig kontrol.
Du skriver ikke, hvornår I skal til kontrol næste gang - hvis der går lang tid, så synes jeg du skal prøve at ringe eller maile til den børnelæge som har set på Sif under indlæggelsen og som har ordineret henvisning til ambulatorium. Jeg synes det er helt relevant at du fortæller vedkommende at Sif nu får små blodsprængninger i øjnene går hun græder - jeg synes ikke det er okay, - det synes jeg lægerne skal være opmærksomme på. De har på sygehuset mulighed for at få en øjenlæge til at se på hende og det synes jeg skal vurderes om ikke det er nødvendigt. Man kan sagtens lave øjenlæge tilsyn på så lille et barn - for tidligt fødte børn får også deres øjne tjekket hyppigt, så øjenlægerne på sygehuset er vant til det.
Røde øjne og blodsprængning kan også skyldes øjenbetændelse eller øjenkatar som skal behandles.
Med hensyn til hendes vægtøgning, så har hun taget præcis 1000g på fra fødslen til nu - altså over ca 14 uger? Er det rigtigt? Hvis det er rigtigt, så giver jeg dig fuldstændig ret i at hun ikke har taget nok på - hun skulle meget gerne have taget mindst det dobbelte på - og jeg synes ikke hendes vægtøgning lyder til at være okay.
Gå ind i livets bog, her finder du de sidste nye kurver fra WHO 2006. Så kan du notere alle hendes vægt og længde mål fra hun blev født til nu og se, hvordan hun ligger - om hun følger sin kurve.
Det er helt normalt at børn med refluks ikke bryder sig om at ligge på maven og det lyder rigtig godt alt det du forsøger dig med. Det er helt okay at hun ligger på maven på jeres underarm, ligesom hun kan ligge på maven hen over jeres lår, når I sidder. Det giver naturligvis ikke det samme, som hvis hun ligger selv, men det er bedre end at hun ligger på ryggen hele tiden:o) Hun får også styrke i nakke og ryg ved at ligge på maven hos jer og belastningen/trykket på baghovedet forsvinder når hun ligger på maven hos jer. Så fortsæt endelig med det.
I forhold til hendes mavesmerter og problemer med at optage mælken og få det gennem systemet, så kan det nogle gange hjælpe at lave et lunt omslag og vikle det om hendes mave.
Du tager en stofble, folder den i ca 20cm bredde og ruller den sammen som en roulade. Læg den ind i ovnen på risten (den må ikke røre ovnens sider på grund af brandfare og ovnene må max være på 90 grader) og lad den blive varmet igennem - det tager måske 20 minutter. Fold den ud og læg den så rundt om hendes mave (rundt om livet) uden på bodystocking, sparkedragt eller hvad hun nu har på. Vær altid opmærksom på overophedning hos små børn.
Varmen kan få hendes tarme til at slappe af og sammen med en sut og svøbt i en dyne kan det nogle gange have en fantastisk effekt.
Man kan også nogle gange med held give barnet lidt kogt vand med sukker. Her blander man 1 tsk sukker i 100ml vand og tilbyder barnet et par tsk. fulde. Sukker virker smertestillende og det kogte vand er lidt beroligende for maven. Det er dog meget vigtigt at man ikke giver særlig meget af det, da det ikke må tage pladsen op for mælk og dermed næring og slet ikke til en pige, som ikke tager nok på...
Så kan det hjælpe at cykle med hendes ben, bukke og strække dem, trykke hende lidt under fødderne, give hende lidt mavemassage, et lunt bad osv.
Helt små børn kan godt snorke, hvis de er lidt forkølede, er blevet suget i næsen og slimhinderne er hævede osv. Det er også normalt at man kan mærke en rallen i brystkassen, hvis barnet er forkølet.
Hos jer tænker jeg at det må hænge sammen med at hun har været forkølet og været igennem en periode med RS virus. Men når det er sagt, så er hendes snorken noget du skal være opmærksom på. Det kan skyldes at hun har lidt hævede polypper. Ofte vokser børn fra det, men nogle gange kan det være noget, man skal gøre noget ved. Det vurderes af en øre-næse-halslæge. Som man i øvrigt ikke behøver henvisning for at komme til. Her kan man bare bestille tid... Men se nu lige tiden an:o)
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre, og at sommeren og det gode vejr, vil hjælpe jer til at få det lidt bedre. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske