Brev:
Vækst - vægt, højde og hovedomfang
5. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Vækst - vægt, højde og hovedomfang
Hej igen Helen..
Jeg har et spørgsmål ang. Silje's vægt, højde og hovedomfang.
1. Hun er nu 8 uger og 3 dage. Trives fint på amningen, - har fået lidt deller:) Hun vejede 2624gr ved fødslen og blev målt til 47cm. Hovedomfang ved fødslen på 32cm. Jeg fødte hende i uge 38+6, så ca. 8 dage før termin. Jeg blev meget bekymret over hun var så lille. Havde mange plukkeveer under graviditeten. Kan det have haft betydning?
2. Tror det vil følge hende at hun fra starten af var så lille?
3. Hun vejer idag ca. 4,3 kg (vejer hende selv på vores vægt, da sundhedsplejerske strejker). Jeg måler hende til 56cm med hovedomfang 36,5 cm. Er det en ok trivsel?? Jeg er nemlig lidt bekymret for hendes hovedstørrelse, som nu ligger på 2. SD under det gennemsnitlige (lå på 1 SD under det gennemsnitlige ved fødslen). Jeg har målt hende flere gange og får altså det højeste tal på 36,5cm. Hun vejer dog heller ikke så meget, så jeg ved, som du tidligere har skrevet, kan det have en betydning.
Hvorvidt min mand og jeg har et lille hoved er svært at sige. Umiddelbart hører vi ikke til "de mindste af slagsen" mht hovedstr. Det skal siges hun så småt pludrer til mig, når jeg taler med hende, hun løfter fint sit hoved fra maveliggende stilling og hun bevæger ivrigt kroppen på puslebordet. Så rent motorisk er jeg ikke bekymret.
Men bør jeg være det med dén hovedstørrelse og hvad med hendes vægt og længde??