Svar: Post traumatisk stress
19. april 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Theas mor
For det første er jeg slet ikke i tvivl om at du er en rigtig god mor! Du er sød, omsorgsfuld, kærlig, du lytter rigtig meget til Theas signaler og behov, du er der for hende når hun har brug for det og du støtter hende i at komme videre frem i livet på en god måde, samtidig med at du anerkender den lille person hun er - hvad mere kan man ønske sig?
I har været og er meget tæt knyttet Thea og dig og det er helt naturligt at det er svært for dig at du nu skal slippe hende, aflevere hende i dagpleje og lade far tage over, når du skal på arbejde. Tro mig du er ikke den eneste mor som synes det er lidt svært ... det gode er at du jo klarer det rigtig fint og at du formår at holde sammen på dig selv og signalere til Thea at det er okay, hun kan være helt rolig og have det godt.
Du har en hård fødsel bag dig og en historie, som du godt kan forsøge at glemme og skubbe i baggrunden, men som altid vil være en del af dig. Alle børn som vokser op i et hjem med misbrug, vold osv. vil blive påvirket af dette. Alle børn har brug for stabil og følelsesmæssig varm kontakt for at udvikle sig godt og de svigt og den manglende varme og kærlighed du har oplevet vil naturligvis påvirke dig i dit liv fremover og især nu, hvor du selv er blevet mor.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at du her har behov for at få hjælp og at du har talt med din læge om at komme til psykolog. Jeg kan godt forstå at du lige i øjeblikket føler det svært at du nu skal tale med en jordemoder og en læge på sygehuset. Det er svært fordi det jo er et følsomt emne og i det hele taget svært at åbne op omkring. Jeg tænker dog at det er rigtigt godt set af din læge, at give dig denne mulighed. Netop for at afklare selve fødselsforløbet, som jordemoder og læge jo ved mere om end nogen andre.
Selvom tingene hænger sammen, så kan det være fornuftigt nok også at skille tingene lidt ad og jeg tænker at det er godt at du nu får mulighed for at tale dit fødselsforløb ordentligt igennem. Du har aldrig rigtig fået denne mulighed før nu og du har stadig mange uafklarede spørgsmål og følelser omkring det hele og spørgsmål om en evt. ny graviditet og fødsel. F.eks. tanker om, hvorvidt du vil kunne få kejsersnit næste gang...
Hvor er Theas far henne ialt dette? Hvor meget er han med i pasningen af Thea i dagligdagen og har I tid til hinanden, får I også plejet jeres parforhold? Jeg kan godt forstå at du er ked af at din mor rejser og at dine svigerforældre er 'af den gamle skole' - men her må du og din mand tale om, hvordan I gerne vil have det, opdragelse osv. og støtte hinanden i det I beslutter. Har du nogensinde talt med din mand om hvordan han oplevede sin barndom - var det en barndom med kærlighed, tryghed, omsorg eller har han oplevet at han aldrig rigtig har kunne komme til sine forældre?
I er begge vokset forskelligt op og har forskellig historie med jer. Jeg tænker at det er vigtigt at I nu laver ny historie, jeres egen måde at være forældre på - og det er I nødt til at tale om og støtte hinanden i.
Når far skal passe Thea og du ikke er hjemme, så kan far jo også lægge sig i sengen ligesom du plejer. Han kan ikke give hende bryst, men hun kan få en kop lun mælk og en banan og de kan læse en godnat historie. Han kan give hende masser af fysisk kontakt og nærhed og på den måde få hende til at falde til ro også selvom du ikke er hjemme. De to skal have lov til at finde ud af tingene sammen og det er guld værd for dem at få lidt 'far-datter-tid' :o)
I forhold til pasning, når I forældre skal ud, så kan I måske finde en anden løsning. Måske har du en god veninde, eller kan bruge en af mødrene fra mødregruppen. Måske kender I en stor skolepige - det kan godt bruges, hvis det kun er nogle timer eller måske kan I søge en reservebedste... Dine svigerforældre vil sikkert også passe og din datter har også brug for dem. Derfor tænker jeg også at det er vigtigt at de får lov til at komme på banen, men at du er nødt til at tale med Theas far om det og hvis noget skal siges, hvis I ønsker at de skal handle anderledes end de gør, så er det godt hvis han kan melde det ud og ikke dig.
Jeg sender dig et stort knus herfra og ønsker jer det bedste. Du gør det rigtig godt og har så mange gode tanker. Pas godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske