Svar: Stop for komælk på grund af mellemørebetændelse

8. april 2008

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Det er rigtigt at det vil være rigtig godt, at du drøfter en mælkefri diæt med jeres læge, men jeg vil gerne give dig lidt tanker med på vejen:o)

Problemet hos jer er, som jeg forstår det, at jeres dreng døjer så meget med mellemørebetændelse, at I nu vil forsøge at fjerne mælken for at undgå at lægge dræn.

Med hensyn til at få lagt dræn, så er der rigtig mange børn som får foretaget dette indgreb hvert år og det er meget sjældent at det giver problemer. Hvis det giver problemer, så vil det ofte hænge sammen med hvor mange gange børnene får lagt dræn. Jo flere gange man er nødt til at lægge dræn, jo større sandsynlighed vil der også være for at det kan give problemer.

Problemer vil ofte være at trommehinden mister lidt elasticitet, eller at den ændrer sig, så nogle områder af trommehinden er tyndere end andre områder. Det vil normalt ikke være noget der har stor betydning for barnets hørelse. Og man siger normalt, at det er bedre at behandle med dræn end ikke at behandle, da følgerne er mindre alvorlige ved drænbehandling end hvis man undlader at behandle væske i mellemøret og kronisk mellemørebetændelse.

I min tid som skolesundhedsplejerske, så har jeg lavet mange høretests på børnene. Der er mange børn som har haft gentagne mellemørebetændelser og som har fået lagt dræn som små, som ikke har problemer med deres ører i skolen.

Hvis du er urolig overfor selve indgrebet og det at din dreng skal bedøves, så vil lægen der skal bedøve ham jo være specielt uddannet til dette. Lægen vil kunne beregne mængden af bedøvelse i forhold til din drengs vægt osv. så han får det han skal have og ikke mere. Derfor må du gå ud fra at han vil være i de bedste hænder og du vil naturligvis have mulighed for at være med og sidde hos ham langt hen af vejen...

Før du tager en endelig beslutning, så synes jeg i øvrigt at du skal tale med en ørelæge - ikke bare jeres almindelige læge men en ørelæge, fordi de er specialister på dette område og kan rådgive dig bedst. Du kan bestille tid hos ørelægen uden henvisning. Ørelægen vil også kunne måle din drengs hørelse og fortælle dig om han hører som han skal.

Med hensyn til mælk og ...

Annonce

... mælkeindtag, så tænker jeg at du jo til at begynde med kan skrue lidt ned for det indtag din dreng har. Det lyder jo umiddelbart som om at han er glad for mælk og mælkeprodukter og måske derfor spiser og drikker godt af dette. Måske ville 1 glas mælk og en portion yoghurt dagligt, være rigtig godt for ham, fordi vi via mælken får nogle vigtige stoffer - især kalk og fedt og protein.

Komælk har været diskuteret en del. Blandt andet har det været diskuteret, hvorvidt de 500ml mælk dagligt, som er den offentlige anbefaling egentlig er nødvendigt.

Nogen mener at det er en anbefaling der bare 'automatisk' kører videre, en anbefaling der stammer fra 30'erne og 40'erne, hvor levestandarden og muligheden for at få forskellige fødevarer var minimal på grund af krigen og hvor mælk således var en meget vigtig kilde til visse næringsstoffer. Idag er levestandarden en anden og vi har ikke problemer med at spise varieret og sundt generelt. Derfor stilles der spørgsmålstegn ved om mælken i de mængder er nødvendig.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsens blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).

Jeg tænker derfor at det måske vil hjælpe jer at skrue hans indtag lidt ned, så I altså ikke fjerner mælken helt, men minmere det lidt.

Hvis du beslutter dig for at stoppe fuldstændig med mælken, så synes jeg at du skal tale med lægen om at tilbyde kalktilskud. At begynde at tilbyde din dreng Nutramigen eller Profylac, når han ikke har mælkeallergi, vil man normalt ikke gøre. Det smager for det første ikke særlig godt, så han vil ganske givet ikke have det og så er det også meget dyrt. Effekten, når der ikke er tale om allergi må der også stilles spørgsmålstegn ved...

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor