Svar: Arp og øjenbetændelse

12. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pernille

Velkommen til:o)

Arp ses normalt som et lag af fedtede, gulbrune skæl i hovedbunden. Det er helt ufarligt og vil normalt forsvinde, hvis man som du sørger for at vaske barnets hår og hovedbund jævnligt, massere hovedbunden i cirkelbevægelser, så der sættes gang i blodomløbet og rede barnets hår, så skællene manuelt fjernes og luft kommer til. Det gælder om at løsne og få fjernes de gule fedtede skæl, så der kommer luft til huden og dette kan ofte gøres netop ved at komme lidt olie på og så vaske og rede med en tættekam, som jeg kan forstå du har forsøgt.

Nogle gange danner arpen så tyk og fed en skorpe at barnet får eksem og nogle gange en svampeinfektion i hovedbunden og her er man nødt til at behandle med speciel shampoo eller creme, som smøres i hovedbunden. Her er almindelig vask, masseren og redning altså ikke nok og at løsne med olie virker ofte til kun at gøre det værre...

Da du har fået lægen til at se på det og da du har forsøgt at vaske og rede for at få det væk og det tilsyneladende ikke virker, så synes jeg du skal bruge den behandling du har fået anvist. Det er vigtigt at få fjernet arpen, da det godt kan klø og irritere din datter og derudover kan det nogle gange brede sig til øjenbryn og ned over ansigtet, hvilket er meget ubehageligt for barnet og også endnu sværere at få bugt med.

Hvis børn i Danmark er svært angrebet af arp, så vil de blive henvist til en hudlæge, som vil ordinere speciel behandling og der vil ofte være tale om at man behandler med en hormoncreme og/eller med en svampedræbende skælshampoo.

Med hensyn til øjenbetændelse, så skal du naturligvis være sikker på at det er det hun har. At der ikke er tale om en tilstoppet tårekanal eller pus i øjet på grund af søvn eller forkølelse...

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis og er en betændelse i øjet bindehinde. Bindehinden dækker "det hvide" af øjet og indsiden af øjenlåget.

Det smitter ved direkte berøring og indirekte via genstande som håndklæder og legetøj. Man kan dog også blive smittet gennem luften, hvis man hoster eller nyser.

Når et barn har øjenbetændelse, så vil øjet føles tørt og med en svien ...

Annonce

... og brændende fornemmelse. Derudover vil barnet også kunne være lidt lyssky og øjet vil løbe i vand. Det hvide i øjet bliver rødt, og der samler sig pus i øjet.

Hvis øjenbetændelsen opstår i forbindelse med en forkølelse, så vil det ofte være en mildere øjenbetændelse i form af rødme, tåreflåd og lidt blakket pusdannelse i øjenkrogen "gule klatter", mest udtalt efter søvn. Dette skyldes tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder. Hvis børn får denne form for øjenbetændelse, så vil antibiotika ofte ikke hjælpe. Større børn der går i institution må godt møde op selvom de har denne form for øjenbetændelse.

Den sværere form for øjenbetændelse kan enten være forårsaget af visse virus eller af bakterier. I disse tilfælde driver øjet med pus, og der er rødme og hævelse, både i det hvide af øjnene og på det indvendige af øjenlågene. Barnet vil normalt ikke have det så godt, vil være lidt mere pylret og ked af det, netop fordi øjnene svier og brænder. Man siger at barnets almentilstand er påvirket. Denne form for øjenbetændelse er meget smitsom, og børnene må ikke møde i institution eller anden pasningsordning og lægen skal se barnet og vurdere behandling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ved alle former for øjenbetændelse skal man være meget omhyggelig med oprensning af øjnene for ikke at sprede smitten fra det ene øje til det andet. Man bør vaske hænder grundigt før og efter behandling af øjnene. Det er en god idé at bruge lidt vat til at rense øjet med, vattet vædes med lunkent vand for at fjerne pusset. Man må ikke bruge det samme vat til begge øjne. Man vasker med vattet fra øjenkrogen og udefter.

Gule klatter i øjnene på grund af forkølelse og de lette virusinfektioner kræver ikke behandling, da de kun giver lette gener, og antibiotika er uvirksomt på disse virus. Oprensning af øjnene er tilstrækkelig for at mindske symptomerne. Barnet bør ses af læge, hvis symptomerne ikke er svundet i løbet af en uge.

Det hjælper nogle gange på de mindste børn at massere en lille smule under øjnene (igen inde fra øjenkrogen og ud efter) for at få tårekanalen til at tømme sig bedre.

Jeg håber du er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge