Svar: Blærer i munden
12. marts 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
Da jeg ikke kan Sofie, er det svært at sige, hvad det er for blærer hun har. Det er naturligvis oplagt at tænke på hånd-fod-mundsyge, men der er bestemt også andre muligheder - da hun jo har haft det før:o)
Der kan være tale om en svampeinfektion - det kan være på grund af det antibiotika hun har fået, der kan også være tale om en herpesinfektion (forkølelsessår).
Herpesinfektion er en infektion med Herpes Simplex virus. Det kaldes også for akut mundbetændelse og ses ofte hos børn i 2-4 års alderen. Barnet har ofte feber og kan være sløj i nogle døgn og man ser nogle gange hævede kirtler på halsen. I munden kommer så små blærer der brister og danner sår på tandkød, tunge, kinder og læber.
Du fortæller at hun har været i behandling for halsbetændelse, jeg tænker derfor at hendes immunforsvar har været nedsat og det kan måske godt have givet hende dette udbrud.. Har I andre problemer med forkølelsessår? du skriver ikke om hun blev podet i halsen, da lægen konstaterede halsbetændelse, det er naturligvis vigtigt i forhold til at vide om infektionen skyldtes dette, eller om hun f.eks. har haft hævede kirtler i halsen på grund af en herpes simplex infektion... bare en tanke. Herpes infektion skal behandles med medicin.
Håber du er hjulpet videre på vej:o) Fortsat god bedring.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske