Svar: Er han ok eller ej?
12. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Sikke en historie... hvad skal jeg næsten sige - jeg er som du skriver ikke læge og jeg har aldrig set din lille skønne dreng:o)
Umiddelbart lyder det du fortæller helt okay - det er meget normalt at børn i din drengs alder spænder i kroppen, gerne vil stå på deres ben, når man holder dem om livet, har styrke nok til at holde hovedet, når man holder dem i hænderne og lader dem trække sig op i siddende stilling, spænder fra på puslebordet, så de skubber sig bagud osv. Han vægtøgning, hans pludren, hans spisning osv. alt sammen lyder rigtig fint.
Det eneste som jeg hæfter mig ved er at du så tydeligt bemærker at han kun bruger sin tunge i den ene side af munden og at lægen har sagt, at man må holde øje med ham, observere ham for hydrocephalus. Igen tænker jeg så at hos børn med hydrocephalus så vokser hovedet normalt meget, det vil sige mere end normalvæksten. Derudover vil børn med hydrocephalus ofte have svært ved at fokusere med sine øjne, de drejer øjnenene nedad (solnedgangsblik) samtidig med at barnet kan have kvalme og svært ved at spise - simpelthen på grund af det intrakranielle tryk. Og disse ting lyder ikke til at være tilfældet hos jer.
Jeg synes du skal tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at få foretaget en scanning af Louis hjerne. Det er da rigtigt at man kan se tiden an, men hvorfor i alverden gøre det, hvis man har en mistanke, så skal drengen da undersøges. Og det passer jo ikke at man ikke kan gøre noget - selvfølgelig kan man det. Så kan man jo netop gå ind og støtte ham, hvis man ved at han har specielle behov.
Dertil kommer at man kan anlægge en shunt, som er en lille ventil man ligger ind så den væske der samler sig får mulighed for at blive dræneret væk...
Så hvad tænker jeg - jo.. Jeg synes din (og lægens) tvivl skal komme Loui til gode og at han naturligvis skal scannes og behandles alt efter hvad scanninger osv. viser. Det er ikke korrekt at man ikke kan gøre noget! Og så tænker jeg at han jo i øvrigt lyder til at have det rigtig godt, udvikler sig fint osv. så mon ikke alt viser sig at være som det skal:o)
Jeg ved ikke hvordan tingene foregår i Uganda og hvad muligheder I har for at få jeres dreng undersøgt der eller i Danmark, men jeg synes han skal undersøges.
Jeg krydser alt hvad krydses kan og håber på det bedste. Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske