Brev:
Er han ok eller ej?
12. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Er han ok eller ej?
Kære Helen
Loui skulle have været kommet til verden ved et planlagt kejsersnit i november. Men han ankom 4 dage før planlagt tid (to uger før termin) og hans ankomst var ret dramatisk.
Det viste sig at jeg havde en blodprop i moderkagen og den løsnede sig. Da vi ankom til sygehuset kunne de kun finde en meget svag hjertelyd og han blev taget ud ved et sub-akut kejsersnit, hvor jeg blev rygmarvsbedøvet. Pga stress var fostervandet fyldt med mekonium, som han fik både i lungerne og i mavesækken. Han blev suget og genoplivet ved hjertemassage, da han kom ud. Over ca. 10 minutter gik hans apgar-score fra 1 til 10. Der var kun to kar i navlestrengen og det skulle forklare hans lave fødselsvægt, som var 2550 g.
Vi var indlagt i en uge på neonatalafdeling, hvor han blev undersøgt på kryds og tværs. Hjerte- og nyrescanning. Scanning af hjernen gennem den bløde plet i kraniet. Diverse blodprøver samt lysbehandling da han fik gulsot efter et par dage. Alt var fint og lægerne var overrasket over, at han havde kommet sig så flot.
Nå, men her stoppede bekymringerne ikke. Da han var 6 uger blev han indlagt på børneafdeling med vejrtrækningsproblemer pga forkølelse.
Og da han var 9 uger blev han akut opereret for brok. Nogle af hans tarme gik ned gennem pungen.
Siden han var to uger har han klaget sig meget med, hvad jeg har tolket som maveproblemer. Det har generet ham hver gang han havde passage gennem tarmene og luft i maven og afføring. Det har selvfølgelig til dels været pga af brok, men generne forsatte osse efter operationen.
Ja, men nu er der så kommet en ekstra bekymring til... Via min uddannelse har jeg lidt kendskab til hjernens funktioner og de reflektoriske mønstre, men jeg har ikke beskæftiget mig med det længe og jeg husker kun ganske lidt... men nok til at gøre mig bekymret. Loui´s venstre øje er større end det højre. Han bevæger kun tungen til venstre side af munden, altså den bevæges ud mod venstre kindhule og så ud af munden derfra. Den kommer slet ikke over i højre side af munden. Altså, der er større aktivitet i venstre side af ansigtet end i højre.
Han ”går” ikke med benene, når han løftes op. Han vil rigtig gerne strække sig ud. Til at starte med troede jeg at han gjorde det fordi han havde ondt. Men nu gør han det osse selvom han har det godt. Når han ligger på puslebordet sætter han hælene i underlaget og går i bro, sparker fra og ”skyder” sig selv bagud på bordet. Han har altid været meget ”spændt”, som om han har svært ved at slappe helt af i kroppen.
Mine bekymringer går på det motoriske, på om der alligevel skulle være sket en skade på hjernen under hans ankomst til verden... Lægerne sagde at sandsynligheden herfor skulle være lille, fordi han rettede sig så hurtigt på apgar-scoren... Nå, men moren er bekymret alligevel, så derfor skriver hun til dig :-)
Udover det motoriske er han en glad dreng, der har let til smil og snak. Der er god kontakt og han kender forskel på folk. Han spiser og sover for det meste godt. Bortset fra om natten, hvor han lægger ud med at sove i ca. 4 timer fra kl. 20 – 20.30 herefter vågner han ca. hver anden time indtil han står op kl. ca. 7. Har stadig mavekneb nu og da. Vejer ca. 8 kg og er 4 mdr gammel. Ammes udelukkende.
Han putter sine hænder i munden og sutter. Forsøger at gribe ud efter legetøj og forsøger at putte det i munden. Han kan rulle fra maven til ryggen, men det virker meget tilfældigt. Han følger ting og lyde med øjnene og drejer hovedet efter det osse. Jeg har indtryk af at han ser og hører fint. Han bevæger arme og ben lige meget.
Vi var til lægen med ham i går. Hun spædede til bekymringerne, fordi hun syns han har et stort hoved, især pandepartiet og vil nu sætte ham under observation for ”vand i hovedet”, hedder det hydrocephalus? Desuden var hun osse bekymret vedrørende tungens bevægelser. Men som hun sagde... vi må bare observere det og se hvad det bliver til. Hvis det er en hjerneskade kan vi jo alligevel ikke gøre noget ved det....
Resten af mine bekymringer var hun ikke bekymret for. Nå, men jeg syns nu osse det er nok... Hvad skal jeg gøre? Er der nogle tegn jeg skal være specielt opmærksom på?
Jeg ved godt, at det kan være svært for dig, når du hverken er læge eller har set Loui, men bare lidt tanker fra dig vil være godt :-)
Kærlig hilsen
Rikke