Svar: Reflux og astmatisk bronkitis

10. marts 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære TrineE

Tak for dit brev, jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan, med den viden jeg som sundhedsplejerske besidder:o)

Airomir er et almindeligt valgt produkt til behandling af astma hos børn. Det bruges ved akutte astmaanfald, men bruges også som forebyggende behandling. Der er helt klare retningslinier for hvor meget barnet må få dagligt, da der kan være bivirkninger forbundet med for høj eller for hyppig dosering. Derfor skal dosis og doseringshyppighed altid ske i samarbejde med lægen.

En af de mest almindelige bivirkninger som jeg kender til er uro hos barnet. Det er ofte en indre uro og barnet kan i perioder virke lidt hyperaktiv. Voksne som for denne type medicin beskriver ofte også hvordan de oplever en indre uro og de kan også nogle gange ryste på hænderne på grund af stort forbrug af medicinen.

Det er meget sjældent med det sker at man kan få overfølsomhedssymptomer ved brug af Airomir. Det kan være f.eks. det der hedder urticaria eller nældefeber, der er et kløende udslæt, der ligner små vabler på huden. Det kan komme og forsvinde igen inden for relativt få timer. En version af urticaria kaldes for angioødem. Her hæver huden lidt mere diffust og ofte vil det være øjenlåg, læber, kønsorganer, tungen eller de øvre luftveje som hæver.

Hvorvidt de ødemer du fornemmer hos din dreng kan hænge sammen med dette tør jeg ikke sige, men det er da relevant og nærliggende at tænke at der kan være en sammenhæng med hans medicinindtag. Igen skal man jo så vurdere, hvordan han trives bedst, hvad der er vigtigt for ham og det lyder jo som om at han har rigtig god gavn af sin medicin.

Spirocort er også et hyppigt brugt præparat og det bruges til at forebygge astmaanfald. Det anbefales normalt at når barnet trives med dosis, så reguleres dosis ned til det, som barnet som minimum kan klare sig med - barnet tilbydes således en vedligeholdelsesdosis, det der er nødvendig for at kontrollere barnets symptomer. Når børn behandles med medicin mod astma, så bør barnet altid følge et fast skema og hvis man oplever at barnet i en periode pludselig har behov for mere eller mindre medicin, så er det ...

Annonce

... vigtigt at det reguleres i samarbejde med en læge. Det er f.eks. vigtigt at man ikke fra den ene dag til den anden fjerner spirocort, men laver en gradvis nedtrapning, hvis barnet er parat til det.

Jeg mener ikke at Spirocort har nogen smag, men det kan godt give kvalme. Hvordan Airomir smager ved jeg ikke, men sandsynligheden for at få kvalme og dermed reflux - det er en mulighed...

De almindeligste bivirkninger til Spirocort er svamp i munden, at barnet hoster eller lyder hæs når det taler. Jeg kan ikke ud af dit brev se om din dreng også får binyrebarkhormon eller har fået det. Dette er relevant da jeg rent faktisk mener (men det må du ikke hænge mig op på:o) at der er en sammenhæng mellem behandling af spirocort og steroidbehandling. At man her er opmærksom på at spirocort på en eller anden måde kan påvirke væksten hos børn og at man derfor nogle gange giver steroidbehandling sammen med. Netop derfor er man meget opmærksom på at følge børns vækst og udvikling, men lige hvad det er for processer i kroppen der går igang, tør jeg desværre ikke sige. Det her er jo et meget lægeligt område, så du må som sagt ikke hænge mig op på, hvad jeg her skriver... Tal med børnelægerne om det!

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg har som du søgt lidt på nettet for at finde ud af om der er en sammenhæng mellem refluks og astma og er her støt på en norsk læge Ketil Størdal, som har undersøgt sammenhængen mellem disse to ting. Han mener tilsyneladende at der er mere end 2,5 gang større risiko for refluks hos et barn med astma sammenlignet med 'raske' børn. Årsagen er ikke afklaret, men sammenhængen er der... Jeg vil sende dig et link omkring dette.

Derudover så tænker jeg at det må være relevant for dig at vide, at vi i Danmark har et forskningscenter for børn og astma. Du finder det på copsac.com. Jeg tænker det vil være helt relevant at du eller jeres læge kontakter det center for at høre, hvad man ved i dag og hvorvidt der er sammenhæng imellem de spørgsmål du stiller og de symptomer du oplever din dreng har. Det må være der du får de bedste råd.

Jeg håber du kan bruge mit svar, selvom jeg ikke er læge:o) Fortsat held og lykke og rigtig god bedring med din dreng.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor