Brev:
Reflux og astmatisk bronkitis
10. marts 2008
Alder:
13 mdr.
Reflux og astmatisk bronkitis
Kære Helen
Jeg har kigget i oversigten over spørgsmål/svar, men har ikke fundet det der matcher mine spørgsmål, så derfor kommer de her.
Kort fortalt har jeg en søn på 13 mdr. der har Reflux. Han har fået Losec fra sit 5 mdr. til sit 11. mdr., som forsøg på at dæmpe symptomerne. Han har fået Airomir og Spirocort fra sit 9. mdr. og får det stadig – for Astmatisk Bronkitis.
Han har skreget rigtig rigtig meget fra han var under et døgn gammel og til han blev 7½ mdr. Det var på alle tider af døgnet. Og han gylpede og gurglede i et væk. Derefter blev det fra den ene dag til den anden næsten væk, men dog alligevel ind i mellem.
Jeg ammede ham fuldt til 7 mdr., så skulle der altså noget mere mættende til. Vi forsøgte inden da i det små med lidt mos og grød, men han havde mange vanskeligheder omkring fast føde. Ikke at han ikke ville, tværtimod. Men det gav ham smerter og han gylpede ofte op til 1½ time efter et måltid. Det var virkelig noget med en ting ad gangen og så i en uge 14 dage, før der kunne komme noget nyt på banen. Og nogle ting kunne han slet ikke tåle – skreg med det samme – f.eks. ris og kylling. Kyllingen er nu den eneste ting han stadig ikke kan.
Vi har forsøgt at bruge egen læge siden det hele startede, men ikke med den store opbakning. Vi havde sundhedsplejersken inde over omkring den faste føde, men det var ikke stort hun kunne sige. Vi har – da jeg ”tvang” egen læge til det – været hos en børnelæge. Men han kunne heller ikke sige stort.
Som du måske fornemmer, er jeg en smule pas på at ingen rigtig hjælper os. Og samtidigt fornemmer jeg hele tiden, når jeg fortæller om hvad jeg ser, at de ikke tror en pind på mig. Jeg får at vide, at der er mange, der lider af Reflux (jeg har så ikke mødt nogen) og samtidigt er der ingen, der kan hjælpe os med vejledning. Sikkert fordi der her er et sted, hvor lægevidenskaben ganske enkelt ikke kan gøre noget endnu. Og sådan er det jo med nogle ting, det erkender jeg selvfølgelig.
Når jeg så hele tiden selv skal forsøge at finde svar på mine spørgsmål, så er internettet jo det eneste sted. Men hvis jeg siger det til en læge, så er det som at holde en rød klud op foran dem.
Jeg vil forsøge at finde mine svar, der hvor de er. Derfor skriver jeg til dig.
Jeg har tre hovedspørgsmål, som jeg vil høre om du kender noget til.
Manglende vækst. Han har gået til kontrolmålinger og vejninger siden ca. november. Og desværre er han ikke rigtig vokset siden. Det nærmer sig to vækstkurver. Jeg undres – det er sammenfaldende med at han begyndte at få medicin for Astmatisk Bronkitis. Kender du noget til en sammenhæng der?
Ødem. Siden han fik medicinen for Astmatisk Bronkitis har han haft et universalt ødem. På et tidspunkt var det så meget at han blev henvist til børnemodtagelsen. Men da de intet anormalt kunne finde, og ødemet lagde sig lidt i løbet af dagen vi var der, så blev vi sendt hjem igen. Det har ikke lagt sig helt siden. Men det svære er, at det ikke er så meget at andre end vi kan se det. Og mærke det. Før mærkedes hans muskler f.eks. lår faste og spændte, men nu er de bløde og lidt gummiagtige at røre ved. Og motion får han nok af, for han stavrer rundt og har gjort det siden før jul. Kender du noget til det?
Sammenhæng mellem Reflux og Astmatisk Bronkitis. Han havde haft en periode på 1½ mdr. hvor han var helt symptomfri for begge dele. Så for en måned siden forsøgte vi at mindske hans indtag af Spirocort. Vi gik fra to til et blæs om dagen. Reaktionen var, at han begyndte at gylpe og gurgle igen (refluxen). Det blev værre og værre, med flere og flere smerter. Og efter en ugens tid, kom der også hiven efter vejret (astmatisk bronkitisen).
At give medicin er fint nok, hvis bivirkningerne ikke er for store, og hvis man ved hvad det er den gives for. Men jeg undres, når det der først dukker frem når astmamedicinen bliver halveret, er Refluxen. Jeg har fundet flere steder på hjemmesider bl.a. i USA, hvor der bliver skrevet om en sammenhæng mellem disse to tilstande. Også på Rigshospitalets hjemmeside for den kirurgiske afdeling - hvor de opererer de børn der har behov for det – beskrives en sammenhæng. Og at de to ting kan danne en ond cirkel hvor de tricker hinanden. Kender du noget til dette?
Jeg håber dette er til at forstå. Det er et broget billede han viser os. Og derfor erkender jeg at det er svært at finde hoved og hale i. Men grunden til at jeg bliver ved med at lede efter disse svar er, at det er som om jeg har fået to forskellige børn. Han er den mest utrolige vidunderlige perle af glæde, når han har det godt. Og han er det mest afskyelige pivehoved, når han ikke har det godt. Vi vil gerne hjælpe ham – og vi er 5 i vores familie, så der er også andre, der bliver trykket af forældrenes manglende søvn og overskud.
Med venlig hilsen
TrineE