Reflux og astmatisk bronkitis

10. marts 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Reflux og astmatisk bronkitis

Kære Helen

Jeg har kigget i oversigten over spørgsmål/svar, men har ikke fundet det der matcher mine spørgsmål, så derfor kommer de her.

Kort fortalt har jeg en søn på 13 mdr. der har Reflux. Han har fået Losec fra sit 5 mdr. til sit 11. mdr., som forsøg på at dæmpe symptomerne. Han har fået Airomir og Spirocort fra sit 9. mdr. og får det stadig – for Astmatisk Bronkitis.

Han har skreget rigtig rigtig meget fra han var under et døgn gammel og til han blev 7½ mdr. Det var på alle tider af døgnet. Og han gylpede og gurglede i et væk. Derefter blev det fra den ene dag til den anden næsten væk, men dog alligevel ind i mellem.

Jeg ammede ham fuldt til 7 mdr., så skulle der altså noget mere mættende til. Vi forsøgte inden da i det små med lidt mos og grød, men han havde mange vanskeligheder omkring fast føde. Ikke at han ikke ville, tværtimod. Men det gav ham smerter og han gylpede ofte op til 1½ time efter et måltid. Det var virkelig noget med en ting ad gangen og så i en uge 14 dage, før der kunne komme noget nyt på banen. Og nogle ting kunne han slet ikke tåle – skreg med det samme – f.eks. ris og kylling. Kyllingen er nu den eneste ting han stadig ikke kan.

Vi har forsøgt at bruge egen læge siden det hele startede, men ikke med den store opbakning. Vi havde sundhedsplejersken inde over omkring den faste føde, men det var ikke stort hun kunne sige. Vi har – da jeg ”tvang” egen læge til det – været hos en børnelæge. Men han kunne heller ikke sige stort.

Som du måske fornemmer, er jeg en smule pas på at ingen rigtig hjælper os. Og samtidigt fornemmer jeg hele tiden, når jeg fortæller om hvad jeg ser, at de ikke tror en pind på mig. Jeg får at vide, at der er mange, der lider af Reflux (jeg har så ikke mødt nogen) og samtidigt er der ingen, der kan hjælpe os med vejledning. Sikkert fordi der her er et sted, hvor lægevidenskaben ganske enkelt ikke kan gøre noget endnu. Og sådan er det jo med nogle ting, det erkender jeg selvfølgelig.

Når jeg så hele tiden selv skal forsøge at finde svar på mine spørgsmål, så er internettet jo det eneste sted. Men hvis jeg siger det til en læge, så er det som at holde en rød klud op foran dem.

Jeg vil forsøge at finde mine svar, der hvor de er. Derfor skriver jeg til dig.

Jeg har tre hovedspørgsmål, som jeg vil høre om du kender noget til.

Manglende vækst. Han har gået til kontrolmålinger og vejninger siden ...

Annonce

... ca. november. Og desværre er han ikke rigtig vokset siden. Det nærmer sig to vækstkurver. Jeg undres – det er sammenfaldende med at han begyndte at få medicin for Astmatisk Bronkitis. Kender du noget til en sammenhæng der?

Ødem. Siden han fik medicinen for Astmatisk Bronkitis har han haft et universalt ødem. På et tidspunkt var det så meget at han blev henvist til børnemodtagelsen. Men da de intet anormalt kunne finde, og ødemet lagde sig lidt i løbet af dagen vi var der, så blev vi sendt hjem igen. Det har ikke lagt sig helt siden. Men det svære er, at det ikke er så meget at andre end vi kan se det. Og mærke det. Før mærkedes hans muskler f.eks. lår faste og spændte, men nu er de bløde og lidt gummiagtige at røre ved. Og motion får han nok af, for han stavrer rundt og har gjort det siden før jul. Kender du noget til det?

Sammenhæng mellem Reflux og Astmatisk Bronkitis. Han havde haft en periode på 1½ mdr. hvor han var helt symptomfri for begge dele. Så for en måned siden forsøgte vi at mindske hans indtag af Spirocort. Vi gik fra to til et blæs om dagen. Reaktionen var, at han begyndte at gylpe og gurgle igen (refluxen). Det blev værre og værre, med flere og flere smerter. Og efter en ugens tid, kom der også hiven efter vejret (astmatisk bronkitisen).

At give medicin er fint nok, hvis bivirkningerne ikke er for store, og hvis man ved hvad det er den gives for. Men jeg undres, når det der først dukker frem når astmamedicinen bliver halveret, er Refluxen. Jeg har fundet flere steder på hjemmesider bl.a. i USA, hvor der bliver skrevet om en sammenhæng mellem disse to tilstande. Også på Rigshospitalets hjemmeside for den kirurgiske afdeling - hvor de opererer de børn der har behov for det – beskrives en sammenhæng. Og at de to ting kan danne en ond cirkel hvor de tricker hinanden. Kender du noget til dette?

Jeg håber dette er til at forstå. Det er et broget billede han viser os. Og derfor erkender jeg at det er svært at finde hoved og hale i. Men grunden til at jeg bliver ved med at lede efter disse svar er, at det er som om jeg har fået to forskellige børn. Han er den mest utrolige vidunderlige perle af glæde, når han har det godt. Og han er det mest afskyelige pivehoved, når han ikke har det godt. Vi vil gerne hjælpe ham – og vi er 5 i vores familie, så der er også andre, der bliver trykket af forældrenes manglende søvn og overskud.

Med venlig hilsen
TrineE

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder