Svar: Mavesyre og reflux

26. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

- Og velkommen til, det er dejligt at høre at du har brugt min brevkasse og synes jeg giver nogle gode svar:o)

Ud fra din beskrivelse af din dreng, hvordan han synker, hoster og generelt virker generet, så lyder det jo som om at han godt kan være irriteret af halsbrand og/eller sure opstød. Det er noget, som mange kender til og du skriver jo også at du selv har problemer med det og at der derfor måske er tale om noget arveligt hos jer.

Halsbrand og sure opstød skyldes at der sker tilbageløb af mavesyre til spiserøret. Det kan der være mange årsager til og hvis man har det i stor grad, så synes jeg det er helt relevant at få det undersøgt.

I vores mavesæk dannes mavesyre, som vi bruger til at fordøje den mad vi spiser - mavesyre er således noget vi alle har. Men når de går tilbage gennem spiserøret, så er det meget ubehageligt, det kan svie eller give en mere brændende fornemmelse og og kan også give smerter. Ofte kommer smerterne når man er sulten eller eller lige efter man har spist. Især hvis man spiser større portioner. Derfor anbefales det at spise små måltider og også at spise ...

Annonce

... fedtfattige måltider.

Da du selv har problemet, så ved du sikkert også hvilke fødevarer du har det bedst med at spise og hvilke der kan gøre det værre og det skal du naturligvis medtænke i forhold til din dreng.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes det er helt relevant at du drøfter problemstillingen med jeres læge og taler med lægen om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at få en henvisning til en børneafdeling. Man kan her lave forskellige undersøgelser af din dreng - blandt andet måle pH-værdien i mavesyren for at finde ud af om der er tale om reflux. I forhold til hvor du bor, så vil det f.eks. være hensigtsmæssigt at blive henvist til Glostrup sygehus - børneafdelingen der ved rigtig meget om børn og refluksproblemer.

Man kan behandle det medicinsk og det vil man sandsynligvis tilbyde din dreng, hvis det viser sig relevant. Så selvom det er hårdt med indlæggelser og diverse undersøgelser, så synes jeg det lyder relevant at få en tid hos lægen og der drøfte mulighederne for henvisning til børneafdeling.

Rigtig meget held og lykke fortsat og du må meget gerne give mig en tilbagemelding om, hvad I finder ud af. Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig