Svar: Mavesyre og reflux
26. februar 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
- Og velkommen til, det er dejligt at høre at du har brugt min brevkasse og synes jeg giver nogle gode svar:o)
Ud fra din beskrivelse af din dreng, hvordan han synker, hoster og generelt virker generet, så lyder det jo som om at han godt kan være irriteret af halsbrand og/eller sure opstød. Det er noget, som mange kender til og du skriver jo også at du selv har problemer med det og at der derfor måske er tale om noget arveligt hos jer.
Halsbrand og sure opstød skyldes at der sker tilbageløb af mavesyre til spiserøret. Det kan der være mange årsager til og hvis man har det i stor grad, så synes jeg det er helt relevant at få det undersøgt.
I vores mavesæk dannes mavesyre, som vi bruger til at fordøje den mad vi spiser - mavesyre er således noget vi alle har. Men når de går tilbage gennem spiserøret, så er det meget ubehageligt, det kan svie eller give en mere brændende fornemmelse og og kan også give smerter. Ofte kommer smerterne når man er sulten eller eller lige efter man har spist. Især hvis man spiser større portioner. Derfor anbefales det at spise små måltider og også at spise fedtfattige måltider.
Da du selv har problemet, så ved du sikkert også hvilke fødevarer du har det bedst med at spise og hvilke der kan gøre det værre og det skal du naturligvis medtænke i forhold til din dreng.
Jeg synes det er helt relevant at du drøfter problemstillingen med jeres læge og taler med lægen om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at få en henvisning til en børneafdeling. Man kan her lave forskellige undersøgelser af din dreng - blandt andet måle pH-værdien i mavesyren for at finde ud af om der er tale om reflux. I forhold til hvor du bor, så vil det f.eks. være hensigtsmæssigt at blive henvist til Glostrup sygehus - børneafdelingen der ved rigtig meget om børn og refluksproblemer.
Man kan behandle det medicinsk og det vil man sandsynligvis tilbyde din dreng, hvis det viser sig relevant. Så selvom det er hårdt med indlæggelser og diverse undersøgelser, så synes jeg det lyder relevant at få en tid hos lægen og der drøfte mulighederne for henvisning til børneafdeling.
Rigtig meget held og lykke fortsat og du må meget gerne give mig en tilbagemelding om, hvad I finder ud af. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske