Svar: Spiser næsten intet
20. februar 2008
Alder:
16 mdr.
Kære bekymrede mor
Til børn der er syge er det altid vigtigt at give dem mere eller mindre, hvad de viser behov for og lyst til. Det er vigtigt at give hende små hyppige måltider og masser af væske.
Lige i forhold til diarré, så er det faktisk ofte godt med lidt yoghurt naturel, A38, cultura, tykmælk og lignende produkter og så kan I komme banan i eller revne æbler. Banan kan virke lidt forstoppende og revne æbler skulle også være godt mod diarré. Ellers er hvidt brød, pasta, ris også godt, men i det store hele handler det om at give hende, hvad hun har lyst til. Mariekiks anbefales normalt ikke som noget særligt sundt til børn - men netop til børn med diarré kan det faktisk være udmærket. Det samme kan tvebakker.
Det kan være en god idé i en periode at koge det vand hun drikker og det kan også være godt at tilbyde hende lidt æblejuice. Det er sådan at når man har diarré og kaster op, så mister man ofte lidt natrium og kalium og det findes faktisk i æbler. Det er derfor jeg anbefaler revne æbler og æblejuice.
Det er godt at I har været ved lægen og har talt med lægen om at sikre hendes væskeindtag. Man kan overveje om hun skal tilbydes revolyt, men man kan også overveje om der skal afleveres af afføringsprøve, hvis diarréen fortsætter og det er noget hun tilsyneladende har haft flere gange...
Der er især Rotavirus og Adenovirus man er meget opmærksom på ved små børn. Det er i den forbindelse fornuftigt at være opmærksomme på hygiejnen, at både I selv og jeres datter skal have vasket hænder efter bleskift, puslepladsen må gerne sprittes af efter skiftning, vaskefade osv. skal også holdes rene. Det er vigtigt hjemme, men bestemt også i dagplejen eller i vuggestuen, hvor hun passes og hvor børnene ellers gentagende gange vil smitte hinanden.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig god bedring med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske