Svar: Spiser næsten intet

20. februar 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Til børn der er syge er det altid vigtigt at give dem mere eller mindre, hvad de viser behov for og lyst til. Det er vigtigt at give hende små hyppige måltider og masser af væske.

Lige i forhold til diarré, så er det faktisk ofte godt med lidt yoghurt naturel, A38, cultura, tykmælk og lignende produkter og så kan I komme banan i eller revne æbler. Banan kan virke lidt forstoppende og revne æbler skulle også være godt mod diarré. Ellers er hvidt brød, pasta, ris også godt, men i det store hele handler det om at give hende, hvad hun har lyst til. Mariekiks anbefales normalt ikke som noget særligt sundt til børn - men netop til børn med diarré kan det faktisk være udmærket. Det samme kan tvebakker.

Det kan være en god idé i en periode at koge det vand hun drikker og det kan også være godt at tilbyde hende lidt æblejuice. Det er sådan at når man har diarré og kaster op, så mister man ofte lidt natrium og ...

Annonce

... kalium og det findes faktisk i æbler. Det er derfor jeg anbefaler revne æbler og æblejuice.

Det er godt at I har været ved lægen og har talt med lægen om at sikre hendes væskeindtag. Man kan overveje om hun skal tilbydes revolyt, men man kan også overveje om der skal afleveres af afføringsprøve, hvis diarréen fortsætter og det er noget hun tilsyneladende har haft flere gange...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er især Rotavirus og Adenovirus man er meget opmærksom på ved små børn. Det er i den forbindelse fornuftigt at være opmærksomme på hygiejnen, at både I selv og jeres datter skal have vasket hænder efter bleskift, puslepladsen må gerne sprittes af efter skiftning, vaskefade osv. skal også holdes rene. Det er vigtigt hjemme, men bestemt også i dagplejen eller i vuggestuen, hvor hun passes og hvor børnene ellers gentagende gange vil smitte hinanden.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig god bedring med hende og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren