Svar: Forkølelse - 11 mdr.

18. februar 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Det er helt rigtigt at det jo især er via indtaget af mad, din datter skal have styrket sit immunforsvar og det er vigtigt at I forsøger at tilbyde hende så varieret en kost som muligt.

Det er selvfølgelig problematisk, da hun også har en alder, hvor hun begynder at knibe munden sammen, hvis I tilbyder noget hun ikke lige umiddelbart har behov for. Her er det dog vigtigt at I medtænker at lidt også har ret, lidt er bedre end ingenting og at I skal give hende madro.

Appeller til hendes lyst til at spise ved at tænke i farver. Giv hende en skefuld ærter, majs, gulerod og rød peberfrugt og lignende. Det kan godt være at det mest er majsene der glider ned den ene dag, men så er det måske majsene den næste.

Gør det også til en vane at servere grønt for hende som tilbehør til frokost, så det ikke kun er om aftenen, at hun får disse ting. Tilbyd hende frugt af forskellig slags som mellemmåltider i løbet af dagen og som dessert efter aftensmaden, hvis hun ikke har spist så meget. Nogle forældre bruger også en godnat-grød i en periode.

Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke fryser og ikke får træk. Hun må ikke være våd på brystkassen af savl eller hvis hun spilder vand, når hun drikker. Hun må ikke have kolde hænder og fødder og I skal være meget opmærksomme på at der godt kan være træk og fodkoldt ved gulvet, hvor hun opbevarer sig mest.

Det er generelt godt at sørge for et godt indeklima. Luft godt ud 2-3 gange dagligt, slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op, undgå mange polstrede møbler og tykke ...

Annonce

... gulvtæpper i soverum, vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader, vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt og gør almindeligt grundigt rent.

I skal også medtænke hygiejnen. Det er rigtig vigtigt at vaske hænder både på jer selv og på hende hver gang hun har fået tørret næsen, fået skiftet ble osv.

I kan bibeholde vitaminer og jern lidt endnu, evt. skifte over til ACD dråber, så hun på den måde sikres lidt ekstra. Hvis egen læge har anbefalet biostrath, må det vel være i orden...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Biostrath er et kosttilskud og omkring dette skriver Sundhedsstyrelsen: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." (citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005)...

Hvis hun ikke kan få snottet ud af næsen, så kan I dryppe med lidt saltvand (købes på apoteket) og så kan I bruge en næsesuger. Det kan også være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet, - det hjælper hende til bedre at trække vejret og gør at trykket i ørerne ikke bliver så højt.

Vær opmærksom på at når I giver jeres datter flasker, så er det vigtigt at hun ikke ligger ned, men at hun også her ligger med hovedet let eleveret, - netop for at forebygge mellemørebetændelse.

Håber du hermed er hjulpet lidt på vej og ellers tænker jeg at forårets komme med lidt sol og varme, nok vil hjælpe jer videre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.