Svar: Forkølelse - 11 mdr.
18. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er helt rigtigt at det jo især er via indtaget af mad, din datter skal have styrket sit immunforsvar og det er vigtigt at I forsøger at tilbyde hende så varieret en kost som muligt.
Det er selvfølgelig problematisk, da hun også har en alder, hvor hun begynder at knibe munden sammen, hvis I tilbyder noget hun ikke lige umiddelbart har behov for. Her er det dog vigtigt at I medtænker at lidt også har ret, lidt er bedre end ingenting og at I skal give hende madro.
Appeller til hendes lyst til at spise ved at tænke i farver. Giv hende en skefuld ærter, majs, gulerod og rød peberfrugt og lignende. Det kan godt være at det mest er majsene der glider ned den ene dag, men så er det måske majsene den næste.
Gør det også til en vane at servere grønt for hende som tilbehør til frokost, så det ikke kun er om aftenen, at hun får disse ting. Tilbyd hende frugt af forskellig slags som mellemmåltider i løbet af dagen og som dessert efter aftensmaden, hvis hun ikke har spist så meget. Nogle forældre bruger også en godnat-grød i en periode.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke fryser og ikke får træk. Hun må ikke være våd på brystkassen af savl eller hvis hun spilder vand, når hun drikker. Hun må ikke have kolde hænder og fødder og I skal være meget opmærksomme på at der godt kan være træk og fodkoldt ved gulvet, hvor hun opbevarer sig mest.
Det er generelt godt at sørge for et godt indeklima. Luft godt ud 2-3 gange dagligt, slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op, undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum, vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader, vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt og gør almindeligt grundigt rent.
I skal også medtænke hygiejnen. Det er rigtig vigtigt at vaske hænder både på jer selv og på hende hver gang hun har fået tørret næsen, fået skiftet ble osv.
I kan bibeholde vitaminer og jern lidt endnu, evt. skifte over til ACD dråber, så hun på den måde sikres lidt ekstra. Hvis egen læge har anbefalet biostrath, må det vel være i orden...
Biostrath er et kosttilskud og omkring dette skriver Sundhedsstyrelsen: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." (citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005)...
Hvis hun ikke kan få snottet ud af næsen, så kan I dryppe med lidt saltvand (købes på apoteket) og så kan I bruge en næsesuger. Det kan også være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet, - det hjælper hende til bedre at trække vejret og gør at trykket i ørerne ikke bliver så højt.
Vær opmærksom på at når I giver jeres datter flasker, så er det vigtigt at hun ikke ligger ned, men at hun også her ligger med hovedet let eleveret, - netop for at forebygge mellemørebetændelse.
Håber du hermed er hjulpet lidt på vej og ellers tænker jeg at forårets komme med lidt sol og varme, nok vil hjælpe jer videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske