Svar: Kogtvandsklude og mellemørebetændelse?

23. februar 2004

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til en lille syg pige

Brug af kogtvandsklude er et gammelt husmoderråd, som du sagtens kan forsøge dig med.

Du skal finde nogle gamle bomuldsklude, som er godt forvasket, og klippe dem i små stykker, som passer til det røde område på din datters balder.

Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan godt bruge kludene, hvis vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det røde område inde i bleen. Kludene fjernes ved hvert bleskift og ny lægges på.

Hvis man bruger kogtvandsklude, skal der ikke også bruges creme. Det er enten eller. Kludene er rene og holder syren fra afføring og urin væk, men der er ikke nogen "medicinsk" virkning af det. Hos nogle børn har det dog alligevel en effekt, og det er da et forsøg værd.

Hvis din datter er meget rød og det smerter, fordi hun næsten er hudløs, så kan man med fordel bruge en tjæresalve, som kan købes på apoteket i håndkøb. Der har dog været en del skriverier ...

Annonce

... omkring at tjæresalve kan være kræftfremkaldende og derfor skal den bruges i minimalt omfang, men den kan være effektiv.

Hvis din datter foruden rødme også har knopper, så kan hun evt. have fået en svampeinfektion. Du kan evt. få læge til at vurdere dette og få salve på recept, men du kan også i håndkøb på apoteket få det der hedder brentan baby-pasta, som virker mod svamp.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

En del forældre bruger også det at føntørre deres barn på numsen. Hvis du forsøger dig med dette så vær opmærksom på ikke at komme for tæt på og at det ikke er for varmt.

Mit svar til dig er altså at du godt kan forsøge dig med kogtvandsklude, men effekten af dem afhænger af, hvor rød din datter er og hvad den rødme skyldes, ellers skal der måske noget andet til. Hvis din datter i øvrigt er pakket ind og ikke er for meget på gulvet, hvor der ofte er køligere end højere oppe i rummet, så burde der ikke ske noget ved at forsøge med kogtvandsklude.

Rigtig god bedring til hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder