Svar: Kogtvandsklude og mellemørebetændelse?
23. februar 2004
Alder:
11 mdr.
Kære mor til en lille syg pige
Brug af kogtvandsklude er et gammelt husmoderråd, som du sagtens kan forsøge dig med.
Du skal finde nogle gamle bomuldsklude, som er godt forvasket, og klippe dem i små stykker, som passer til det røde område på din datters balder.
Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan godt bruge kludene, hvis vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det røde område inde i bleen. Kludene fjernes ved hvert bleskift og ny lægges på.
Hvis man bruger kogtvandsklude, skal der ikke også bruges creme. Det er enten eller. Kludene er rene og holder syren fra afføring og urin væk, men der er ikke nogen "medicinsk" virkning af det. Hos nogle børn har det dog alligevel en effekt, og det er da et forsøg værd.
Hvis din datter er meget rød og det smerter, fordi hun næsten er hudløs, så kan man med fordel bruge en tjæresalve, som kan købes på apoteket i håndkøb. Der har dog været en del skriverier omkring at tjæresalve kan være kræftfremkaldende og derfor skal den bruges i minimalt omfang, men den kan være effektiv.
Hvis din datter foruden rødme også har knopper, så kan hun evt. have fået en svampeinfektion. Du kan evt. få læge til at vurdere dette og få salve på recept, men du kan også i håndkøb på apoteket få det der hedder brentan baby-pasta, som virker mod svamp.
En del forældre bruger også det at føntørre deres barn på numsen. Hvis du forsøger dig med dette så vær opmærksom på ikke at komme for tæt på og at det ikke er for varmt.
Mit svar til dig er altså at du godt kan forsøge dig med kogtvandsklude, men effekten af dem afhænger af, hvor rød din datter er og hvad den rødme skyldes, ellers skal der måske noget andet til. Hvis din datter i øvrigt er pakket ind og ikke er for meget på gulvet, hvor der ofte er køligere end højere oppe i rummet, så burde der ikke ske noget ved at forsøge med kogtvandsklude.
Rigtig god bedring til hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske