Svar: Øjenbetændelse - 18 mdr.

4. februar 2008

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tine

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis og er en betændelse i øjet bindehinde. Bindehinden dækker "det hvide" af øjet og indsiden af øjenlåget.

Det smitter ved direkte berøring og indirekte via genstande som håndklæder og legetøj. Man kan dog også blive smittet gennem luften, hvis man hoster eller nyser.

Når et barn har øjenbetændelse, så vil øjet føles tørt og med en svien og brændende fornemmelse. Derudover vil barnet også kunne være lidt lyssky og øjet vil løbe i vand. Det hvide i øjet bliver rødt, og der samler sig pus i øjet.

Hvis øjenbetændelsen opstår i forbindelse med en forkølelse, så vil det ofte være en mildere øjenbetændelse i form af rødme, tåreflåd og lidt blakket pusdannelse i øjenkrogen "gule klatter", mest udtalt efter søvn. Dette skyldes tilstopning af tårekanalen på grund af hævede slimhinder. Hvis børn får denne form for øjenbetændelse, så vil antibiotika ofte ikke hjælpe og børn må gerne komme i institution.

Den sværere form for øjenbetændelse kan enten være forårsaget af visse virus eller af bakterier. I disse tilfælde driver øjet med pus, og der er rødme og hævelse, både i det hvide af øjnene og på det indvendige af øjenlågene. Barnet vil normalt ikke have det så godt, vil være lidt mere pylret og ked af det, netop fordi øjnene svier og brænder. Man siger at barnets almentilstand er påvirket. Denne form for øjenbetændelse er meget smitsom, og børnene må ikke møde i institution eller anden pasningsordning og lægen skal se barnet og vurdere behandling.

Ved alle former for øjenbetændelse skal man være meget omhyggelig med oprensning af øjnene for ikke ...

Annonce

... at sprede smitten fra det ene øje til det andet. Man bør vaske hænder grundigt før og efter behandling af øjnene. Det er en god idé at bruge lidt vat til at rense øjet med, vattet vædes med lunkent vand for at fjerne pusset. Man må ikke bruge det samme vat til begge øjne. Man vasker med vattet fra øjenkrogen og udefter.

Gule klatter i øjnene på grund af forkølelse og de lette virusinfektioner kræver ikke behandling, da de kun giver lette gener, og antibiotika er uvirksomt på disse virus. Oprensning af øjnene er tilstrækkelig for at mindske symptomerne. Barnet bør ses af læge, hvis symptomerne ikke er svundet i løbet af en uge.

Har barnet fået øjenbetændelse som kræver behandling med antibiotika, så er det vigtigt at overholde behandlingen, da barnet ellers vil få øjenbetændelse igen og igen. Det er i sådanne tilfælde altid lægen der skal vurdere om barnet må komme i institution eller ej.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Som hovedregel kan man sige at børn ikke må komme i institution, pasningsordning hvis:

- Der er øjenbetændelse med stærkt pusflåd
- Der er øjenbetændelse og tydelig lysskyhed
- Der er øjenbetændelse og påvirket almentilstand.

Hvorvidt gentagende øjenbetændelser vil kunne skade barnets øje, tør jeg desværre ikke udtale mig om, - her må du spørge en øjenlæge. Umiddelbart tænker jeg dog at det ikke kan være godt for hinden i øjet på sigt... Med hensyn til smitte, så smitter man normalt ikke, når en behandling er iværksat, men igen er det lægen som i det enkelte tilfælde skal vurdere om barnet må komme i institution eller ej.

Håber du er blevet lidt klogere med dette svar:o) God bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.