Brev:
Flere spørgsmål om mad og søvn
4. februar 2008
Alder:
12 mdr.
Flere spørgsmål om mad og søvn
Hej Helen,
Tusind tak for dine dejlige raad, det hjaelper at faa en ny vinkel paa det hele. Jeg vil bestemt vente med pottetræningen! Undskyld hvis jeg stiller de samme spoergsmaal igen, men dit svar affoedte flere spoergsmaal:
1) Vi har allerede proevet de fleste af de ting du naevner (fast ritual, kramme, ro, laese godnat historie, goere sengen til hyggeligt sted, hyggebelysning osv), og til trods for at jeg sidder og krammer ham (stolen ved siden af sengen) i 5-10 minutter for at goere ham tryg (hvilket han elsker!), vil han alligevel ikke ned i sin seng. Heller ikke hvis jeg bliver ved siden af sengen, holder haand, stryger ham blidt over ryggen, synger. Han stiller sig bare op i sengen og graeder/brokker sig hoejlydt, til jeg tager ham op igen.
Hvis jeg lader ham vaere i sengen, mens jeg bliver ved med at snakke stille og roligt og kaerligt til ham, samt stryge ham over kinden, graeder han bare mere hoejlydt. Han virker ikke helt ulykkelig eller utryg, men graeder som sagt lige saa snart jeg forsoeger at laegge ham ned i sengen FOER han sover. Det er som om han kun vil give sig hen og falde i soevn i mine/vores arme, og jeg undrer om det ”bare” er en daarlig vane?
Jeg har ogsaa proevet at laegge ham ned LIGE inden han falder i soevn… men det hjaelper heller ikke, han vaagner bare igen og vil op i mors eller fars arme. Jeg mener det ville vaere bedst for ham, hvis han laerte at falde i soevn i sin seng, for vi kan vel ikke blive ved med at lade ham falde i soevn i vores arme, naar han bliver et stort barn? Kan det have noget at goere med at vi begge arbejder 8-10 timer hver dag (kommer dog hjem i frokostpausen, hvor jeg ogsaa hygger/snakker/leger med ham), og han saa vi putte "ekstra" meget om aftenen? Han elsker sin barnepige/dagplejemor over alt paa jorden og faar ogsaa en del knus og varme af hende, saa jeg mener ikke han mangler opmaerksomhed i dagens loeb.
2) Du skriver mest om falde i soevn ritualet, men jeg taenker mest paa hvad vi skal goere naar han vaagner om natten?
3) Vi har ikke A38 eller lignende her hvor vi bor, saa kan jeg give ham maelk i stedet?
4) Hvor meget fedtstof kan/skal han have per dag?
5) Skal der maelk og fedtstof i havregroeden og den varme aftensmad?
6) Hvad med saltniveauet?
7) Kan jeg give ham et glas maelk og en banan inden han falder i soevn, hvis jeg ogsaa ammer om aftenen? Hvor lang tid inden han skal sove boer jeg give maelk/banan?
8) Boer jeg amme lige inden, eller helst en times tid inden han skal sove?
Mange tak for en vidunderlig brevkasse!
Venlig hilsen
Camilla