Flere spørgsmål om mad og søvn

4. februar 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Flere spørgsmål om mad og søvn

Hej Helen,

Tusind tak for dine dejlige raad, det hjaelper at faa en ny vinkel paa det hele. Jeg vil bestemt vente med pottetræningen! Undskyld hvis jeg stiller de samme spoergsmaal igen, men dit svar affoedte flere spoergsmaal:

1) Vi har allerede proevet de fleste af de ting du naevner (fast ritual, kramme, ro, laese godnat historie, goere sengen til hyggeligt sted, hyggebelysning osv), og til trods for at jeg sidder og krammer ham (stolen ved siden af sengen) i 5-10 minutter for at goere ham tryg (hvilket han elsker!), vil han alligevel ikke ned i sin seng. Heller ikke hvis jeg bliver ved siden af sengen, holder haand, stryger ham blidt over ryggen, synger. Han stiller sig bare op i sengen og graeder/brokker sig hoejlydt, til jeg tager ham op igen.

Hvis jeg lader ham vaere i sengen, mens jeg bliver ved med at snakke stille og roligt og kaerligt til ham, samt stryge ham over kinden, graeder han bare mere hoejlydt. Han virker ikke helt ulykkelig eller utryg, men graeder som sagt lige saa snart jeg forsoeger at laegge ham ned i sengen FOER han sover. Det er som om han kun vil give sig hen og falde i soevn i mine/vores arme, og jeg undrer om det ”bare” er en daarlig vane?

Jeg har ogsaa proevet at laegge ham ned LIGE inden han falder i soevn… men det hjaelper heller ...

Annonce

... ikke, han vaagner bare igen og vil op i mors eller fars arme. Jeg mener det ville vaere bedst for ham, hvis han laerte at falde i soevn i sin seng, for vi kan vel ikke blive ved med at lade ham falde i soevn i vores arme, naar han bliver et stort barn? Kan det have noget at goere med at vi begge arbejder 8-10 timer hver dag (kommer dog hjem i frokostpausen, hvor jeg ogsaa hygger/snakker/leger med ham), og han saa vi putte "ekstra" meget om aftenen? Han elsker sin barnepige/dagplejemor over alt paa jorden og faar ogsaa en del knus og varme af hende, saa jeg mener ikke han mangler opmaerksomhed i dagens loeb.

2) Du skriver mest om falde i soevn ritualet, men jeg taenker mest paa hvad vi skal goere naar han vaagner om natten?

3) Vi har ikke A38 eller lignende her hvor vi bor, saa kan jeg give ham maelk i stedet?

4) Hvor meget fedtstof kan/skal han have per dag?

5) Skal der maelk og fedtstof i havregroeden og den varme aftensmad?

6) Hvad med saltniveauet?

7) Kan jeg give ham et glas maelk og en banan inden han falder i soevn, hvis jeg ogsaa ammer om aftenen? Hvor lang tid inden han skal sove boer jeg give maelk/banan?

8) Boer jeg amme lige inden, eller helst en times tid inden han skal sove?

Mange tak for en vidunderlig brevkasse!

Venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor