Svar: Vuggedød - er der stadig risiko

3. februar 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Du skal ikke være bange for at din datter dør på grund af vuggedød, nu når hun er 15 måneder gammel. De børn som dør vuggedød er normalt under 6 måneder gamle og det er især de første måneder som er meget kritiske. Lige så snart at barnet er i stand til at bevæge og bruge sig selv motorisk, så skulle der ingen risiko være.

Hvad der er grunden til at den pige du har hørt om, er gået bort, tør jeg naturligvis ikke sige. Måske har hun været syg, haft dårligt hjerte eller lignende...

Alle forældre er bange for at miste deres barn - den bekymring, den frygt vil være der altid. Du vil også have den, når dit barn begynder at cykle selv til og fra skole, du vil være nervøs for at der ...

Annonce

... skal ske noget, når din datter begynder at gå i byen med vennerne.. bekymringen vil altid være der.

Med den alder din datter har er bekymringen ikke længere vuggedød, men derimod ulykker som kan ske i hjemmet i løbet af dagen. Hvert år kommer cirka 31.000 børn under tre år på skadestuen som følge af ulykker eller alvorlige uheld i hjemmet, i haven eller andre nære omgivelser. Statistisk er ulykker den største trussel mod små børns helbred.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Derfor har Sundhedsstyrelsen netop udgivet en ny pjece til forældre med børn under tre år: Vigtigt at vide om små børns sikkerhed. Du kan downloade den på sundhedsstyrelsens hjemmeside - jeg skal sende dig et link:o)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to