Svar: Vuggedød - er der stadig risiko
3. februar 2008
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Du skal ikke være bange for at din datter dør på grund af vuggedød, nu når hun er 15 måneder gammel. De børn som dør vuggedød er normalt under 6 måneder gamle og det er især de første måneder som er meget kritiske. Lige så snart at barnet er i stand til at bevæge og bruge sig selv motorisk, så skulle der ingen risiko være.
Hvad der er grunden til at den pige du har hørt om, er gået bort, tør jeg naturligvis ikke sige. Måske har hun været syg, haft dårligt hjerte eller lignende...
Alle forældre er bange for at miste deres barn - den bekymring, den frygt vil være der altid. Du vil også have den, når dit barn begynder at cykle selv til og fra skole, du vil være nervøs for at der skal ske noget, når din datter begynder at gå i byen med vennerne.. bekymringen vil altid være der.
Med den alder din datter har er bekymringen ikke længere vuggedød, men derimod ulykker som kan ske i hjemmet i løbet af dagen. Hvert år kommer cirka 31.000 børn under tre år på skadestuen som følge af ulykker eller alvorlige uheld i hjemmet, i haven eller andre nære omgivelser. Statistisk er ulykker den største trussel mod små børns helbred.
Derfor har Sundhedsstyrelsen netop udgivet en ny pjece til forældre med børn under tre år: Vigtigt at vide om små børns sikkerhed. Du kan downloade den på sundhedsstyrelsens hjemmeside - jeg skal sende dig et link:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske