Natteræd

3. februar 2008

Kategori:
Alder:
3 år

Natteræd

Kære Helen

Tak for en supergod brevkasse! Du har tidligere hjulpet os med vores datter, men denne gang drejer det sig om vores søn.

Han er næsten 3 år, og har fuld fart på! Men her på det seneste er han begyndt at være bange for at sove i sin seng. Han vågner også sommetider og er bange i løbet af natten.

Vi er lige kommet hjem fra skiferien. På ferien sov han sammen med sin mormor i samme seng og hans elskede onkel (min 13- årige lillebror) i køjen over ham. Efter vi er kommet hjem vil han bare ikke sove alene mere. Jeg ved godt at han har syntes det var dejlig trygt at sove sammen med mormor og onkel, men han har jo indtil for nylig sagtens kunne sove i egen seng uden problemer.

Lige nu vil vi bare gerne gøre ham tryg igen og vi er blevet i tvivl om hvorvidt vi gør det godt nok.

Det meste af dagen går han og siger "ikke være bange" og hver gang siger vi til ham at mor og far passer på ...

Annonce

... ham og at der ikke kommer nogen monstre og lign. Men det er som om det ikke rigtig hjælper. Til aften begynder han at snakke om at han ikke vil sove og hans far ligger sig derfor ind til ham og er hos ham til han sover. Jeg er fuldt optaget med hans lillesøster, så far er den eneste der har mulighed for at ligge sammen med ham.

Når han vågner om natten går far ind og henter ham og så sover han videre inde hos os uden de store problemer. Sommetider fortsætter mareridtene inde hos os, men han falder hurtigt til ro.

Vi er meget i tvivl om hvorvidt vi skal lade ham falde i søvn inde ved vores senge evt. på en madras ved siden af os. Vi synes jo at det er godt for ham (og os) hvis han i det mindste kan falde i søvn i sin egen seng. Forhåbentlig bliver han så på et tidspunkt tryg nok til at sove i den hele natten.

Kan vi gøre noget anderledes og evt. bedre end det vi gør nu?

De bedste hilsner
Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder