Brev:
Natteræd
3. februar 2008
Alder:
3 år
Natteræd
Kære Helen
Tak for en supergod brevkasse! Du har tidligere hjulpet os med vores datter, men denne gang drejer det sig om vores søn.
Han er næsten 3 år, og har fuld fart på! Men her på det seneste er han begyndt at være bange for at sove i sin seng. Han vågner også sommetider og er bange i løbet af natten.
Vi er lige kommet hjem fra skiferien. På ferien sov han sammen med sin mormor i samme seng og hans elskede onkel (min 13- årige lillebror) i køjen over ham. Efter vi er kommet hjem vil han bare ikke sove alene mere. Jeg ved godt at han har syntes det var dejlig trygt at sove sammen med mormor og onkel, men han har jo indtil for nylig sagtens kunne sove i egen seng uden problemer.
Lige nu vil vi bare gerne gøre ham tryg igen og vi er blevet i tvivl om hvorvidt vi gør det godt nok.
Det meste af dagen går han og siger "ikke være bange" og hver gang siger vi til ham at mor og far passer på ham og at der ikke kommer nogen monstre og lign. Men det er som om det ikke rigtig hjælper. Til aften begynder han at snakke om at han ikke vil sove og hans far ligger sig derfor ind til ham og er hos ham til han sover. Jeg er fuldt optaget med hans lillesøster, så far er den eneste der har mulighed for at ligge sammen med ham.
Når han vågner om natten går far ind og henter ham og så sover han videre inde hos os uden de store problemer. Sommetider fortsætter mareridtene inde hos os, men han falder hurtigt til ro.
Vi er meget i tvivl om hvorvidt vi skal lade ham falde i søvn inde ved vores senge evt. på en madras ved siden af os. Vi synes jo at det er godt for ham (og os) hvis han i det mindste kan falde i søvn i sin egen seng. Forhåbentlig bliver han så på et tidspunkt tryg nok til at sove i den hele natten.
Kan vi gøre noget anderledes og evt. bedre end det vi gør nu?
De bedste hilsner
Betina