Svar: Urinkrystaller
3. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
En dreng på 10 måneder bør ikke have urinkrystaller eller urater, som det også kaldes i urinen. Hvis du har set det flere gange, så skal du konferere med jeres læge.
Det kan være tegn på væskemangel, det kan også være at din dreng har en urinvejsinfektion eller andet problem med nyre og urinveje og det skal naturligvis undersøges - hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Det er ikke usædvanligt at børn kan få urinvejsinfektion, - blærebetændelse. Dette spiller ofte ind på deres appetit og velbefindende generelt. Man kan på apoteket købe nogle urinopsamlingsposer - sæt sådan en rundt om tissemaden i bleen og aflever så en urinprøve hos lægen.
Fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske