Svar: NAN H.A. 1 og blåsort afføring

2. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pernille

Det er normalt at afføringen hos voksne kan blive sort eller meget mørkebrun, hvis man indtager større mængder jern. Det er også normalt at børn der får modermælkserstatning kan have mere grønlige afføringer - igen fordi de får jern. Men jeg er nødt til at sige til dig, at det ikke lyder normalt at din dreng har blåsort afføring og det skal undersøges.

Din dreng er stadig så lille at han kun får mælk, der er således intet i hans indtag, som burde kunne farve afføringen "blåsort" og du skriver at den er klistret og lugter afskyeligt.

Det er et par dage siden du skrev til mig og jeg synes derfor at du, hvis hans afføring fortsat er på den måde, skal kontakte lægen hurtigst muligt. Gem en ble, så lægen kan se hvordan den afføring ser ud.

Du beskriver en dreng som i øvrigt trives, som er glad og smilende og som umiddelbart udvikler sig fint, men alligevel skal du have ...

Annonce

... den afføring set af en læge. Det kan sagtens være at det ikke er noget, men det skal undersøges og meget gerne hurtigst muligt. Så ring til din læge allerede i dag eller ring til lægevagten, så du konfererer med en læge om hvordan du skal forholde dig.

Jeg ønsker på ingen måde at gøre dig unødigt nervøs, men det er meget vigtigt at du ved at sortfarvet og ildelugtende afføring kan være tegn på en blødning. Det kan være en rift fra endetarmen som det bløder fra, netop fordi din dreng har haft hård mave og skulle presse for at få det ud, men det kan også skyldes forskellige lidelser i mave og tarmsystem.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg kan ikke se din dreng og kan derfor ikke se den afføring, - derfor henvises du til egen læge hurtigst muligt. Jeg har den holdning at det altid er bedre at undersøge en gang for meget end en gang for lidt... :o)

Rigtig meget held og lykke og giv mig meget gerne en tilbagemelding:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.