Svar: NAN H.A. 1 og blåsort afføring
2. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Det er normalt at afføringen hos voksne kan blive sort eller meget mørkebrun, hvis man indtager større mængder jern. Det er også normalt at børn der får modermælkserstatning kan have mere grønlige afføringer - igen fordi de får jern. Men jeg er nødt til at sige til dig, at det ikke lyder normalt at din dreng har blåsort afføring og det skal undersøges.
Din dreng er stadig så lille at han kun får mælk, der er således intet i hans indtag, som burde kunne farve afføringen "blåsort" og du skriver at den er klistret og lugter afskyeligt.
Det er et par dage siden du skrev til mig og jeg synes derfor at du, hvis hans afføring fortsat er på den måde, skal kontakte lægen hurtigst muligt. Gem en ble, så lægen kan se hvordan den afføring ser ud.
Du beskriver en dreng som i øvrigt trives, som er glad og smilende og som umiddelbart udvikler sig fint, men alligevel skal du have den afføring set af en læge. Det kan sagtens være at det ikke er noget, men det skal undersøges og meget gerne hurtigst muligt. Så ring til din læge allerede i dag eller ring til lægevagten, så du konfererer med en læge om hvordan du skal forholde dig.
Jeg ønsker på ingen måde at gøre dig unødigt nervøs, men det er meget vigtigt at du ved at sortfarvet og ildelugtende afføring kan være tegn på en blødning. Det kan være en rift fra endetarmen som det bløder fra, netop fordi din dreng har haft hård mave og skulle presse for at få det ud, men det kan også skyldes forskellige lidelser i mave og tarmsystem.
Jeg kan ikke se din dreng og kan derfor ikke se den afføring, - derfor henvises du til egen læge hurtigst muligt. Jeg har den holdning at det altid er bedre at undersøge en gang for meget end en gang for lidt... :o)
Rigtig meget held og lykke og giv mig meget gerne en tilbagemelding:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske