Mad - har ikke lyst...

2. februar 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Mad - har ikke lyst...

Hej Helen!

Så har jeg brug for endnu et råd i henhold til vidunderet...

Han er dreng som ikke er specielt stor, men han har en fantastisk appetit. Han er lige startet i dagpleje - vi har fået en kompetent dagplejemor, som er dygtig til, at se hans behov. Også vores dagplejemor synes han spiser rigtig godt! Det er jo dejligt- og han kan lide stort set alt!

Du fornemmer nok et lille men, og det er, at han de sidste dage ikke har ville spise overhovedet! Han tager den første mundfuld, spytter den ud- og så er der lukket! Han får ca. 600 ml. mme om dagen, jeg tænker, det snart skal sættes ned? (sidst jeg skrev, var fordi han havde mistet lysten til mælken, men lysten kom igen) Disse 600 ml. er i de dage, hvor appetitten er væsentlig nedsat også blevet nedsat til ca. 400.

For lidt madindtag resulterer også i vågne nætter, hvor han er ked af det. Hvilket er helt forståeligt, for han må virkelig være sulten! Han bliver ked af det, når jeg viser ham skeen med ...

Annonce

... mad. Til sidst i måltidet får han altid lov til, at spise med fingrene, og det er han god til! Heller ikke dette kan få ham til at spise. Han tager det op i hånden og smider det ned på gulvet. (Hunden synes det er dejligt)

Kan det være en reaktion på, at han er begyndt i dagpleje (han har været der i ca. 3 uger) eller er der tænder på vej, jeg kan ikke se eller mærke nogen, men jeg er ikke klar over, om de "gnaver" lidt inden de titter frem? (han har pt 6 tænder)

Han kravler og har gjort det et stykke tid, han står ved alt selv, og øver sig i at gå rundt ved eks. bordet (det går ikke helt fantastisk godt- men han er på rette vej) han er glad, griner og "snakker" konstant. Han kan vinke, fortælle hvor stor han er, samt klappe.

Jeg er ikke helt selv klar over, hvad min bekymring går på, men jeg ser en dreng (i spisesituationen) som ikke er som han plejer.

Håber du kan komme med en afklaring, trods den lidt forvirrende fremstilling af bekymringen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.