NAN H.A. 1 og blåsort afføring

2. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

NAN H.A. 1 og blåsort afføring

Hej Helen

Jeg har indtil nu haft stor nytte af at læse dine svar i brevkassen, men nu er der opstået et spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på i brevkassen, og jeg skriver derfor til dig.

Jeg har en søn på ca. 10 uger (født 21-11-07). Han trives fint, og tager fint på i vægt. Men han har døjet lidt med maven, faktisk lige fra fødslen. Jeg forsøgte forgæves at få gang i amningen i 3 uger, men det ville simpelthen ikke lykkes. Det gjorde sindssygt ondt i mine bryster hver eneste gang jeg ammede, så jeg kunne ikke holde det ud. Vi forsøgte med ammebrikker, skaller, e-vitamin creme osv. men lige lidt hjalp det. Min dreng er derfor blevet flaskebarn. Det har været meget svært for mig at acceptere dette, for jeg havde set frem til og glædet mig til at skulle amme mit barn i mindst 6 måneder. Men sådan blev det altså ikke. Heldigvis har jeg en fantastisk mand, som har støttet og hjulpet mig igennem hele forløbet.

Nå, tilbage til mit spørgsmål. Vi startede med at give vores søn drikkeklar Allomin 1 (den lyseblå), men han virkede til at have en del maveproblemer ved det, og hans afføring var meget fast/hård. Han skreg rigtig meget i den første måneds tid, og han skulle trykke længe for at komme af med afføring. Det kunne nogle gange tage optil en time, hvor han skiftevis græd og trykkede så han blev helt gasblå i hovedet. Han havde dog afføring ca. 1 gang i døgnet.

Vi begyndte derfor, på opfordring fra SP, at give han Allomin1 blandet med Allomin Syrnet (den grønne), altså pulver. Vi startede med ...

Annonce

... 2 dele blå til 1 del grøn, og gik så over til 1 del blå til 2 dele grøn, fordi 1 del grøn ikke rigtig havde nogen effekt. Efter en uges tid med 2 dele grøn synes vi fortsat at han havde temmelig hård/fast afføring, selvom han dog ikke skulle kæmpe så meget for at komme af med det mere. Men han græd fortsat meget næsten efter hvert måltid.

Vi har derfor nu skiftet til Nan H.A. 1, også på anbefaling af SP. Det har ikke rigtig hjulpet på gråden, han er fortsat meget utilfreds efter næsten hvert måltid, dog er det nemmere at få ham til at falde til ro nu. Hans afføring har derimod fuldstændig ændret karakter, fra at være grøn/gul og fast/hård da han fik Allominen, til nu at være nærmest blå/sort og helt blød og meget klistret. Desuden har han nu afføring flere gange i døgnet. Er det normalt? Han prutter også rigtig meget efter vi har skiftet til Nan H.A. 1, og de lugter afskyeligt! Hvilket hans afføring i øvrigt også gør.

Han spiser mindre portioner med Nan H.A. 1. Da han fik Allominen spiste han mellem 110-150 ml pr. flaske 8 gange i døgnet. Nu spiser han kun 80-100 ml pr. flaske 8 gange i døgnet. Han spytter selv flasken ud, når han ikke vil have mere.

Han vejer 5900 g og er 58 cm (blev vejet og målt 29/1).

Overordnet set, så tror jeg vi har en meget veltilfreds dreng, som trives og vokser som han skal. Men det bekymre mig, at han har problemer med maven, så jeg håber du har et godt råd til os, så vi kan komme maveproblemerne til lives.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder