Svar: Forkølelse, astmatisk bronkitis, søvn udenfor i barnevogn

28. januar 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Charlotte

Når børn under 3 år bliver forkølede og får kortvarige astmasymptomer, så kalder man det for astmatisk bronkitis. Når det samme sker hos børn, der er ældre end 3 år, så taler man om astma. Der kan godt være en sammenhæng mellem allergi og astmatisk bronkitis og ofte vil perioderne med astmatisk bronkitis være hyppige og langvarige, hvis der også er allergi inde over. Da din dreng tilsyneladende har ret hyppige anfald, så vil det derfor umiddelbart være relevant at se på om noget i hverdagen påvirker ham, om der er tale om noget allergisk også.

Hos små børn med hyppige og langvarige anfald af astmatisk bronkitis vil man også nogle gange bruge diagnosen "børneastma". Det er meget svært at skelne mellem astmatisk bronkitis og astma og jeg nævner naturligvis ikke astma for at gøre dig unødigt bekymret, men jeg nævner det fordi jeg synes det er vigtigt for jer at vide, at jeres dreng måske har børneastma og derfor er det helt relevant at du spørger om allergi og om der er noget I kan gøre. I princippet betyder det heller ikke så meget om man kalder det for det ene eller det andet, da behandlingen umiddelbart er den samme:o)

Symptomer på astma er en hvæsende eller pibende lyd når barnet trækker vejret, at barnet hoster ofte også meget om natten og at barnet generelt har en lidt besværet vejrtrækning. Derudover bliver barnet meget hurtigt forkølet og får måske hyppige lungebetændelser. Børn med astma vil også ofte være lidt mere stille, simpelthen fordi de ikke har energi til at spæne rundt som andre, de har ikke luft til samme energiniveau.

Symptomerne er som du beskriver meget svingende. I nogle perioder har barnet det rigtig godt, i andre ...

Annonce

... perioder er barnet meget påvirket af en forkølelse og kan have det rigtig skidt og så andre gange vil barnet godt kunne være forkølet uden at symptomerne er så voldsomme.

Din drengs luftveje er meget følsomme og også mere følsomme end andres, netop fordi han har astmatisk bronkitis. Det betyder at han kan reagere meget på forskellige stoffer, som er luftvejsirriterende. De kaldes irritanter, og kan f.eks. være hvis I har brændeovnen - osen kan irritere ham. Det kan også være generende for ham at være i køkkenet når du laver mad, det kan være stærke dufte fra parfume, rengøringsmidler eller blomsterstøv, levende lys kan også nogle gange irritere luftvejene og så er det meget vigtigt at han ikke udsættes for tobaksrøg.

Kold luft kan også gøre vejrtrækningen mere besværet og derfor er det en balance hvor meget din dreng skal sove ude, når det er koldt. På den ene side, så hjælper den friske luft jo sandsynligvis på hans vejrtrækning og på den anden side, så må luften ikke være for kold. Det er også vigtigt at du ikke lægger din dreng til at sove ude, hvis det er meget fugtigt i vejret - han har bedst af at sove ude i klart vejr.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan godt have astma uden at have allergi, men hvis der er allergi inde over, så er det vigtigt at vide, hvad det er man skal undgå, da disse ting kan forværre ens astmasymptomer.

Det lyder som en udmærket idé at tilbyde din dreng lidt ekstra vitaminer. Mon ikke han med den alder han har, snart vil være i stand til at tage en multivitamintablet. Hvis du knækker den i kvarte, så får han den ikke galt i halsen. Ellers kan du give ham ACD dråber.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre. Rigtig god bedring med ham og held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder