Brev:
Forkølelse, astmatisk bronkitis, søvn udenfor i barnevogn
28. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Forkølelse, astmatisk bronkitis, søvn udenfor i barnevogn
Hej
Vores søn blev forkølet omkring sin 1-års fødselsdag i september (han har været forkølet 3-4 gange i sin "baby-tid"). Efter et par uger begyndte han at hoste, men vi gjorde ikke noget ved det, da jeg har læst, at hoste efter forkølelse godt kan vare ved et par uger. Til sidst blev det dog så slemt, at han blev rød i hovedet, lød anstrengt og også tit kastede op under et hosteanfald. Så måtte vi til lægen, som sagde, at han havde astmatisk bronkitis.
Han fik spray, som hjalp allerede efter det første pust. Vi fortsatte efter lægens anvisninger et par uger mere. Han holdt ikke op med at hoste, men var blevet forkølet igen, så lægen mente, at han får anfald, når han bliver forkølet, og vi fik derfor instruktioner til behandling, når anfaldene kommer. Hvis han fortsatte sine hosteanfald, når han ikke længere var forkølet, skulle han have forebyggende medicin, men det er vi heldigvis sluppet for.
Omkring jul tog han så en tur til med forkølelse og anfald og derfor fik han spray. Han blev dog hurtigt rask igen, men nu er han så blevet forkølet igen, og er efter en uges forkølelse begyndt at hoste voldsomt, så han får spray igen. Selv om børn godt kan vokse fra astmatisk bronkitis, forventer vi at skulle turen igennem næste vinter også, men tiden må jo vise, om det vi slipper.
Mit første spørgsmål: Kan anfald af astmatisk bronkitis godt variere og være mildere eller længere tid om at indtræffe (eller evt. helt udeblive), selv om barnet er lige forkølet hver gang (jeg ved godt, at man ikke kan måle på, i hvor høj grad barnet er forkølet, men vi synes, at han er lige snottet hver gang, men anfaldene har været forskelige - jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener?!).
Et andet spørgsmål: Kan vitamintilskud hjælpe i denne situation? Vi spiser for det meste sundt og varieret, børnene leger tit ude om dagen i børnehave/dagpleje, vi er ret gode til at overholde sovetider, så vores søn får dækket søvnbehov i forhold til sin alder - bortset fra, når han vågner om natten i perioder med hoste og forkølelse. Men så forsøger vi at få ham til at sove ekstra i løbet af dagen. F.eks. er jeg hjemme ved ham i dag, fordi han var oppe i nat og oven i forkølelsen også har fået øjenbetændelse.
Han får lov at sove så længe han kan udenfor i barnevognen, og det er indtil videre 3½-4 timer (er det for lang tid udenfor i træk? - Han står inde i garagen og porten åben - der er ca. 5 grader udenfor og ikke meget vind??).
De er ellers begge et par glade energibundter, og selv når vores søn er forkølet, er han - generelt - ikke påvirket og sløj.
Sidste spørgsmål: Kan han have allergi, der kan udløse anfaldene? Vi har ikke allergi i familien, og vi har generelt meget få sygedage. Hans storesøster bliver som alle andre børn også forkølet osv., men hun er ikke nær så hårdt ramt som han er - og har generelt være syg langt færre gange end han og i mildere grad hver gang - også som lille.
Med venlig hilsen
Charlotte