Brev:
Renlighed igen og når børn udforsker sig selv
28. januar 2008
Alder:
3 år, 5 mdr.
Renlighed igen og når børn udforsker sig selv
Kære Helen
Tak for dit svar.
Vi forsøger at læse bøger og tegne mm for at vise at hun er den store pige og at hendes søstre blot er de små søstre for at få den positiv linie mellem dem. Jeg synes det startede rigtig godt. Jeg kan ikke huske hvor mange dage der gik (men det var under en uge) så meldte hun pludselig at hun skulle ud og tisse (det var første gang hun gik ud og tisse når hun havde bleen på). Det stod på i nogle dage. Hun gik ikke på toilettet hver gang men de fleste gange, KÆMPE fremskridt. Alt sammen på hendes eget initiativ.
Så var der en morgen hvor jeg kunne mærke en helt tør ble, så jeg sagde stille og roligt at vi lige skulle ud og tisse inden vi skulle ha tøj på...... men det ville hun ihvertfald ikke og blev faktisk sur over jeg opfordrede til det...... og efter denne hændelse gik det helt tilbage med viljen til toilettet og vi har ikke gjort eller sagt noget.
Og der er ingen tvivl om at hele projektet er gået tilbage eller stået stille for hver gang vi har lavet nogen forsøg..... Jeg hører hele tiden folk sige at det er vigtig at man hjælper børnene, men jeg føler bare at det virker lige modsat for vores pige.
I går bad hun om kun at få underbukser på. Det fik hun så, men 5 min. efter kom hun løbende med stort i underbukser, og blev rigtig sur på sig selv...... selvom jeg gjorde hvad jeg kunen for at berolige hende..
Derudover kan det undre mig at hun andre gange kan gå rundt med "stort" i numsen rigtig længe, ja hun kan sågar sætte sig og spise på en. Ikke hver gang men ofte så gider hun ikke komme af med den. Man fatter jo ikke hun kan holde det ud.
Det lyder måske nok som om at jeg har meget travlt med at få min store pige renlig, og det har jeg egentlig ikke, men det jeg frygter er at min 2 små piger bliver renlige inden den store. De viser nemlig MEGET større tegn vedr. faserne og en af de små har endda også lavet stort på potten, og det er jo næsten ikke til at bære at den store pige skal se sine små søstre gøre det inden hende selv.
Den store pige fylder 4 til juni og de små fylder 2 til marts.
Jeg prøver at gøre noget "ekstra" med vores store pige i øjeblikket. Hun er institution om formiddagen, jeg henter hende lige over middag og har nogle timer sammen med hende inden vi henter de små søstre.
Jeg skal også lige fortælle at vi ikke har været så gode til at lade hende løbe uden ble på sidste sommer. Simpelhen fordi hun konstant gik med fingrene i begge huller, og også gerne brugte både legetøj, pinde mm. Derfor gav vi hende oftest bare en ble på. Hva siger man egentlig til et barn som udforsker sig selv på den måde....
Og hvordan skal man egentlig håndtere når de piller bussemand og spiser dem....
Skal vi stadig afvente alt det med bleen?
Jeg ser frem til at høre fra dig...