Renlighed igen og når børn udforsker sig selv

28. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Renlighed igen og når børn udforsker sig selv

Kære Helen

Tak for dit svar.

Vi forsøger at læse bøger og tegne mm for at vise at hun er den store pige og at hendes søstre blot er de små søstre for at få den positiv linie mellem dem. Jeg synes det startede rigtig godt. Jeg kan ikke huske hvor mange dage der gik (men det var under en uge) så meldte hun pludselig at hun skulle ud og tisse (det var første gang hun gik ud og tisse når hun havde bleen på). Det stod på i nogle dage. Hun gik ikke på toilettet hver gang men de fleste gange, KÆMPE fremskridt. Alt sammen på hendes eget initiativ.

Så var der en morgen hvor jeg kunne mærke en helt tør ble, så jeg sagde stille og roligt at vi lige skulle ud og tisse inden vi skulle ha tøj på...... men det ville hun ihvertfald ikke og blev faktisk sur over jeg opfordrede til det...... og efter denne hændelse gik det helt tilbage med viljen til toilettet og vi har ikke gjort eller sagt noget.

Og der er ingen tvivl om at hele projektet er gået tilbage eller stået stille for hver gang vi har lavet nogen forsøg..... Jeg hører hele tiden folk sige at det er vigtig at man hjælper børnene, men jeg føler bare at det virker lige modsat for vores pige.

I går bad hun om kun at få underbukser på. Det fik hun så, men 5 min. efter kom hun løbende med stort i underbukser, og blev rigtig sur på sig selv...... selvom jeg gjorde hvad jeg kunen for at berolige hende..

Derudover kan det ...

Annonce

... undre mig at hun andre gange kan gå rundt med "stort" i numsen rigtig længe, ja hun kan sågar sætte sig og spise på en. Ikke hver gang men ofte så gider hun ikke komme af med den. Man fatter jo ikke hun kan holde det ud.

Det lyder måske nok som om at jeg har meget travlt med at få min store pige renlig, og det har jeg egentlig ikke, men det jeg frygter er at min 2 små piger bliver renlige inden den store. De viser nemlig MEGET større tegn vedr. faserne og en af de små har endda også lavet stort på potten, og det er jo næsten ikke til at bære at den store pige skal se sine små søstre gøre det inden hende selv.

Den store pige fylder 4 til juni og de små fylder 2 til marts.

Jeg prøver at gøre noget "ekstra" med vores store pige i øjeblikket. Hun er institution om formiddagen, jeg henter hende lige over middag og har nogle timer sammen med hende inden vi henter de små søstre.

Jeg skal også lige fortælle at vi ikke har været så gode til at lade hende løbe uden ble på sidste sommer. Simpelhen fordi hun konstant gik med fingrene i begge huller, og også gerne brugte både legetøj, pinde mm. Derfor gav vi hende oftest bare en ble på. Hva siger man egentlig til et barn som udforsker sig selv på den måde....

Og hvordan skal man egentlig håndtere når de piller bussemand og spiser dem....

Skal vi stadig afvente alt det med bleen?

Jeg ser frem til at høre fra dig...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder