Svar: Belægning på tungen
21. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Jeanne
Hvor hyggeligt at høre fra dig og tillykke med lille Noa!
Trøske er jo en svampeinfektion, som ofte ses hos spædbørn og som i princippet er helt uskyldig. Nogle børn lader sig ikke mærke med det, hvor andre får ondt og det svier.
Man skal skelne imellem trøske eller de almindelige hvide belægninger, som børn har på tungen, fordi de får mælk. Mælkerester farver også tungen hvid, men er der tale om mælkerester vil disse ofte kunne skylles eller 'skrabes' væk. Trøske derimod sidder mere fast og er lidt ophævet og kan ikke fjernes på ovenstående måde, der kræves behandling.
Er barnet meget generet af trøske vil moderen ofte også have svamp på brystet. Det er ikke altid at man som mor kan se denne infektion, men symptomerne vil være smerte eller svie i forbindelse med eller efter amning. Smerterne kan stråle op igennem hele brystet og brystvorten vil ofte være rød. Hvis et barn er meget geret af trøske bør man altid behandle moderen også,- har moderen svamp på brystet, så vil det ikke nytte kun at behandle barnet.
Lettere trøske i barnet mund kan behandles med danskvand, da kulsyren har en rensende virkning. Du kan bruge en vatpind eller snippen af en stofble, som du dypper i danskvand og så forsøge at fjerne belægningerne på tungen.
Hvis Noa bruger sut, så være særlig opmærksom på altid at skylde den under rindende vand og kog den gerne en gang i døgnet. Kom den ikke i din egen mund for at rense den der.
Håber dette hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske