Svar: Syg syg syg
24. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Ninas mor
Det er desværre alt for almindeligt at børn, når de starter i institution bliver meget syge og det er jo en hård årstid at starte på - der er hele efteråret og i vintermånederne stort set ikke andet end løbenæse og hoste i institutionerne og det er meget svært at undgå smitte...:o(
Når børn er meget syge, så er det altid oplagt at tale om hygiejne idet man ved at sygedagene hos børn falder markant, hvis man går ind og standardiserer og opkvalificerer hygiejnen både hjemme og i institutioner. Jeg synes derfor det vil være helt oplagt at I taler med vuggestuen om, hvad overvejelser de gør sig i forbindelse med at nedbringe sygedagene i institutionen.
Der bør i alle institutioner være nedskrevne retningslinier omkring hygiejne og om hvordan personalet handler korrekt i forhold til dette.
Der skal f.eks. være retningsliner som omhandler hygiejne i forbindelse med håndvask - både deres egne hænder og børnenes hænder, både børn og voksne skal f.eks. have vasket hænder i forbindelse med bleskift. Der skal være regler for brug af handsker, hygiejne i forbindelse med legetøj - faste regler for hvor tit dette vaskes og hvordan, regler i forbindelse med måltider, pusleplads, tandbørster/tandkrus hvis de har det, potter, toiletbesøg, flasker og sutter, udendørs leg, sovefaciliteter osv. osv... Og så skal der naturligvis også være helt klare retningslinier for, hvordan man handler i forbindelse med rensning af sår, måling af temperatur, når børnene skal have pudset næse, der skal også være regler omkring indeklima og rengøringshyppighed og så er det faktisk også sådan at der er retningslinier for bruge af lommetørklæder, håndklæder osv...
Sundhedsstyrelsen har lavet en bog, som netop beskriver "hygiejne i daginstitutioner", en bog som alle institutioner skal have stående og naturligvis følge! Og de ved det faktisk godt pædagogerne og vil også meget gerne, men nogle gange glider snakken om hygiejne i baggrunden til fordel for andre også meget vigtige emner og så er det godt lige at få det vendt igen.
I mange kommuner laver sundhedsplejerskerne hygiejnetilsyn i daginstitutionerne.
I skal naturligvis også selv forsøge at gøre hvad I kan, sørge for at have en god håndhygiejne, sørge for at give jeres datter frisk luft, sund og varieret kost osv. Hendes immunforsvar skal også bygges op indefra og derfor er det en god idé at I giver hende stor variation i fødevarer og I kan i en periode overgå til ACD-vitaminer hvis hun har svært ved at tage en multivitaminpille, som ellers kan knækkes i kvarte.
Sygdomsperioden plejer at stoppe i takt med forårets og sommerens komme, hvis det er nogen trøst...:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske