Sover elendigt - 11 mdr.

24. januar 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Sover elendigt - 11 mdr.

Kære Helen

Vi har en virkelig dejlig og trivelig dreng på knap 11 måneder. Problemet er, at han sover elendigt og har gjort det i mange mange måneder.. Vi er kronisk trætte og føler, at vi har forsøgt ALT. Mon du kan hjælpe?

Han er først og fremmest en glad, udadvendt, trivelig dreng, der vokser og "alle systemer" synes at fungere på ham (spiser rimelig varieret - stoppede fuld amning da han var 8 mdr, normal afføring, våde bleer, tager sig ikke til ørerne - vi har netop været oppe at flyve også uden nogen problemer ).

Han kravler nu og elsker at bevæge sig. Han har haft lidt forkølelser i efteråret - formentlig fra storesøster på 2 1/2 år, der går i vuggestue. Han starter selv vuggestue i næste uge, hvor vores barsel slutter (jeg tog 9 mdr og min mand 2 mdr).

Han virker ikke specielt træt om dagen trods de dårlige nætter.
Han sover udenfor i sin barnevogn om dagen -i snit 1-2 timer formiddag og ligeså eftermiddag, senest til kl. ca.15.
Men men men.. han sover ELENDIGT om natten. Han vågner mindst en gang i timen. En sjælden gang sover han 2 timer i træk. Dé gange kan tælles på een hånd! Sådan har det stået på..egentlig siden han blev født.

Vores bedste bud er efterhånden at det er drømme, der vækker ham. Han kan efterhånden trøstes og falde i søvn kort efter at vi har givet ham sutten, en finger at holde i eller en tår vand. Men efter nogle timer går den ikke længere, så falder han først til ro i vores seng - vågner dog stadig resten af natten på samme måde.

Der har ...

Annonce

... været nætter, hvor han var meget grædende/virkede frustreret og vi måtte gå vuggende med ham til han sov efter 1/2-1 time. Det er nogle uger siden nu.

Aftenerne/nætterne forløber ca således:

Han puttes ca. kl. 19-20, hvor han er træt. Min mand går med ham i dæmpet belysning i stuen til han sover efter ca 20 min. Så lægges han i barnevognen og vi taler sagte i stuen resten af aftenen. Han kan i starten af aftenen godt sove "det lange stræk" på knap 2 timer. SÅ begynder ovenstående meget hyppige opvågninger. Vi går i seng ca.kl 22.30 og bærer indsatsen med ham sovende i op i soveværelset, hvor han ligger ved vores seng. Kl. 06 står vi alle op.

Min mand og jeg deles efterhånden om at "tage nattevagten" med ham hver anden nat, hvor man så lægger sig i stuen med ham, så den anden kan sove i ro (med vores datter, der også kommer ind til os i løbet af natten men iøvrigt sover uden problemer).

Vi har prøvet alt men uden nogen effekt, synes vi. Her i stikord: han har sovet i et rum elene, lidt lys tændt om natten, holdt igen med væske, i 3 dage ignoreret gråden/ventet med at trøste til det blev fuldstændigt uudholdeligt, sovet i tremmeseng, eleveret hovedgærde og illiadin næsedråber hvis øresmerter, panodil mixtur på mistanke om feber/smerter, mad om natten (ville ikke tage det), senere eller tidligere aftensmad...

Mangler vi at gøre/ikke gøre noget?

Jeg håber, jeg fik det hele med og at du kan hjælpe os. Vi er bare SÅ kørt ned af det her..

med venlig hilsen
De Meget Trætte Forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder