Brev:
Sover elendigt - 11 mdr.
24. januar 2008
Alder:
11 mdr.
Sover elendigt - 11 mdr.
Kære Helen
Vi har en virkelig dejlig og trivelig dreng på knap 11 måneder. Problemet er, at han sover elendigt og har gjort det i mange mange måneder.. Vi er kronisk trætte og føler, at vi har forsøgt ALT. Mon du kan hjælpe?
Han er først og fremmest en glad, udadvendt, trivelig dreng, der vokser og "alle systemer" synes at fungere på ham (spiser rimelig varieret - stoppede fuld amning da han var 8 mdr, normal afføring, våde bleer, tager sig ikke til ørerne - vi har netop været oppe at flyve også uden nogen problemer ).
Han kravler nu og elsker at bevæge sig. Han har haft lidt forkølelser i efteråret - formentlig fra storesøster på 2 1/2 år, der går i vuggestue. Han starter selv vuggestue i næste uge, hvor vores barsel slutter (jeg tog 9 mdr og min mand 2 mdr).
Han virker ikke specielt træt om dagen trods de dårlige nætter.
Han sover udenfor i sin barnevogn om dagen -i snit 1-2 timer formiddag og ligeså eftermiddag, senest til kl. ca.15.
Men men men.. han sover ELENDIGT om natten. Han vågner mindst en gang i timen. En sjælden gang sover han 2 timer i træk. Dé gange kan tælles på een hånd! Sådan har det stået på..egentlig siden han blev født.
Vores bedste bud er efterhånden at det er drømme, der vækker ham. Han kan efterhånden trøstes og falde i søvn kort efter at vi har givet ham sutten, en finger at holde i eller en tår vand. Men efter nogle timer går den ikke længere, så falder han først til ro i vores seng - vågner dog stadig resten af natten på samme måde.
Der har været nætter, hvor han var meget grædende/virkede frustreret og vi måtte gå vuggende med ham til han sov efter 1/2-1 time. Det er nogle uger siden nu.
Aftenerne/nætterne forløber ca således:
Han puttes ca. kl. 19-20, hvor han er træt. Min mand går med ham i dæmpet belysning i stuen til han sover efter ca 20 min. Så lægges han i barnevognen og vi taler sagte i stuen resten af aftenen. Han kan i starten af aftenen godt sove "det lange stræk" på knap 2 timer. SÅ begynder ovenstående meget hyppige opvågninger. Vi går i seng ca.kl 22.30 og bærer indsatsen med ham sovende i op i soveværelset, hvor han ligger ved vores seng. Kl. 06 står vi alle op.
Min mand og jeg deles efterhånden om at "tage nattevagten" med ham hver anden nat, hvor man så lægger sig i stuen med ham, så den anden kan sove i ro (med vores datter, der også kommer ind til os i løbet af natten men iøvrigt sover uden problemer).
Vi har prøvet alt men uden nogen effekt, synes vi. Her i stikord: han har sovet i et rum elene, lidt lys tændt om natten, holdt igen med væske, i 3 dage ignoreret gråden/ventet med at trøste til det blev fuldstændigt uudholdeligt, sovet i tremmeseng, eleveret hovedgærde og illiadin næsedråber hvis øresmerter, panodil mixtur på mistanke om feber/smerter, mad om natten (ville ikke tage det), senere eller tidligere aftensmad...
Mangler vi at gøre/ikke gøre noget?
Jeg håber, jeg fik det hele med og at du kan hjælpe os. Vi er bare SÅ kørt ned af det her..
med venlig hilsen
De Meget Trætte Forældre