Svar: Asmatisk bronkitis og mellemørebetændelse

23. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Janni

Det er utrolig hårdt, når de små ramler ind i den ene sygdomsperiode efter den anden, især fordi det jo påvirker dem i alle retninger - det påvirker deres søvn, deres lyst til mad, deres humør, deres overskud til at lære og udvikle sig og samtidig så er det jo for forældrene også meget trættende, svært at holde til i længden. Det skal dog nok blive godt igen, nu er der heldigvis lidt kortere tid til forårets komme:o)

En vigtig del i at komme sig er dog også de ting man spiser, det er vigtigt at han får de mineraler, vitaminer, proteiner osv. som han har behov for, for at styrke sit immunforsvar og derfor er det rigtig vigtigt, hvis I kan forsøge at få så meget forskelligt mad i ham som muligt.

Nu hvor han er 7 måneder gammel, så må han få rigtig mange ting og prøv derfor at give ham meget mere af jeres mad, giv ham grøntsagsmos af alle slagsgrøntsager, køb evt. grøntsagsmos på glas, hvis det er praktisk en dag, giv ham kød og fisk - moset i maden eller f.eks. give ham små stykker af indmaden af en frikadelle, som han kan prøve at tygge. Giv ham også sovs af forskellig slags, da det får maden til at smage af noget - hvis I laver f.eks. boller i karry eller kartoffelmos og millionbøf, så kan han spise det samme som jer. I skal bare lave maden med sødmælk.

I skal derfor forsøge at gå frem med madindtaget og tilbyde mere alderssvarende mad, mad i stykker osv. i stedet for at 'skåne ham' ved kun at give ham grød og mælk.

Med hensyn til vælling, så er det i alderen 4-6 måneder at man siger max 2 flasker (400ml) dagligt. Vælling indeholder ekstra protein som børn i denne alder ikke må få for mange af og samtidig hører vælling også til det man kalder for tilskudsblandinger. Det betyder at barnet ikke kan leve at produktet alene, men at det kan give som tilskud til anden mad.

Vælling er derudover lidt det samme som en tynd grød, så at give jeres dreng grød og vælling er simpelthen for ensformigt og derfor skal han have mos og mere familiemad:o)

Sundhedsstyrelsen taler om et vindue, som man skal søge at udnytte:

"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders ...

Annonce

... alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).

Det er altså især den alder jeres dreng har nu, hvor sundhedsstyrelsen taler om 'et kritisk vindue', som du skal søge at udnytte.

Jeg vil foreslå dig at følge en plan for dagen som ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske med mme

Morgen 7.30-8: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop

Puttes til formiddagslur, man kan evt. give en lille smule på flaske inden. Denne forsvinder dog ved 8 måneder..

Frokost: Grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Tilbyd ham ristede brødskorper og lignende han kan sidde med i hånden, så han på den måde stille og roligt vender sig til at skulle tygge lidt. Vand af kop.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og igen kan man evt. tilbyde en lille flaske mælk inden

Eftermiddag 15.30-16: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Må her igen gerne få lidt at sidde med i hånden, øve sig lidt på. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, Grøntsagsmos af flere forskellige grøntsager, men også begynde med lidt ris, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Giv ham også kogte blomkåls- og broccolibuketter og lignende at sidde med. Vand af kop

Flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften 23-24: Nogle børn har brug for en flaske vælling eller mme her, for at sove natten igennem. Andre kan godt springe over.

I skal generelt regne med at 4 flasker eller ca 750ml er nok til at dække hans mælkebehov, nogle drikker lidt mere, andre mindre. Derudover skal han så have 4 måltider skemad og mad i hånden, som mellemmåltider.

Det er vigtigt og bedre at han spiser lidt end ingenting og det er vigtigt at I tilbyder ham rigtig mad og hvis han skal have flaske, så først får dette efterfølgende.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre på vej. Selvom det er svært at overskue en sådan dagsplan, så prøv det og sig til jer selv, at han skal have lidt og at lidt er okay. Netop ved at give ham mere rigtig mad, så får I forhåbentlig også skabt lidt fornyet interesse for maden:o)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend. Og også rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor