Svar: Asmatisk bronkitis og mellemørebetændelse
23. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Janni
Det er utrolig hårdt, når de små ramler ind i den ene sygdomsperiode efter den anden, især fordi det jo påvirker dem i alle retninger - det påvirker deres søvn, deres lyst til mad, deres humør, deres overskud til at lære og udvikle sig og samtidig så er det jo for forældrene også meget trættende, svært at holde til i længden. Det skal dog nok blive godt igen, nu er der heldigvis lidt kortere tid til forårets komme:o)
En vigtig del i at komme sig er dog også de ting man spiser, det er vigtigt at han får de mineraler, vitaminer, proteiner osv. som han har behov for, for at styrke sit immunforsvar og derfor er det rigtig vigtigt, hvis I kan forsøge at få så meget forskelligt mad i ham som muligt.
Nu hvor han er 7 måneder gammel, så må han få rigtig mange ting og prøv derfor at give ham meget mere af jeres mad, giv ham grøntsagsmos af alle slagsgrøntsager, køb evt. grøntsagsmos på glas, hvis det er praktisk en dag, giv ham kød og fisk - moset i maden eller f.eks. give ham små stykker af indmaden af en frikadelle, som han kan prøve at tygge. Giv ham også sovs af forskellig slags, da det får maden til at smage af noget - hvis I laver f.eks. boller i karry eller kartoffelmos og millionbøf, så kan han spise det samme som jer. I skal bare lave maden med sødmælk.
I skal derfor forsøge at gå frem med madindtaget og tilbyde mere alderssvarende mad, mad i stykker osv. i stedet for at 'skåne ham' ved kun at give ham grød og mælk.
Med hensyn til vælling, så er det i alderen 4-6 måneder at man siger max 2 flasker (400ml) dagligt. Vælling indeholder ekstra protein som børn i denne alder ikke må få for mange af og samtidig hører vælling også til det man kalder for tilskudsblandinger. Det betyder at barnet ikke kan leve at produktet alene, men at det kan give som tilskud til anden mad.
Vælling er derudover lidt det samme som en tynd grød, så at give jeres dreng grød og vælling er simpelthen for ensformigt og derfor skal han have mos og mere familiemad:o)
Sundhedsstyrelsen taler om et vindue, som man skal søge at udnytte:
"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det er altså især den alder jeres dreng har nu, hvor sundhedsstyrelsen taler om 'et kritisk vindue', som du skal søge at udnytte.
Jeg vil foreslå dig at følge en plan for dagen som ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur, man kan evt. give en lille smule på flaske inden. Denne forsvinder dog ved 8 måneder..
Frokost: Grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Tilbyd ham ristede brødskorper og lignende han kan sidde med i hånden, så han på den måde stille og roligt vender sig til at skulle tygge lidt. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og igen kan man evt. tilbyde en lille flaske mælk inden
Eftermiddag 15.30-16: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Må her igen gerne få lidt at sidde med i hånden, øve sig lidt på. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, Grøntsagsmos af flere forskellige grøntsager, men også begynde med lidt ris, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Giv ham også kogte blomkåls- og broccolibuketter og lignende at sidde med. Vand af kop
Flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Nogle børn har brug for en flaske vælling eller mme her, for at sove natten igennem. Andre kan godt springe over.
I skal generelt regne med at 4 flasker eller ca 750ml er nok til at dække hans mælkebehov, nogle drikker lidt mere, andre mindre. Derudover skal han så have 4 måltider skemad og mad i hånden, som mellemmåltider.
Det er vigtigt og bedre at han spiser lidt end ingenting og det er vigtigt at I tilbyder ham rigtig mad og hvis han skal have flaske, så først får dette efterfølgende.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre på vej. Selvom det er svært at overskue en sådan dagsplan, så prøv det og sig til jer selv, at han skal have lidt og at lidt er okay. Netop ved at give ham mere rigtig mad, så får I forhåbentlig også skabt lidt fornyet interesse for maden:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend. Og også rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske